Det vurderer organisationerne IT-Branchen og Dansk Erhverv.
De tre milliarder kroner kommer ved at digitalisere 80 procent af den offentlige service.
Det koster eksempelvis 120 kroner for det offentlige at ekspedere et brev eller mail fra en borger.
Til sammenligning koster det blot fem kroner, hvis borgeren selv klarer betjeningen via internettet, viser tal fra Det Digitale Råd.
- Det viser jo, at der er et betydeligt rationaliseringspotientiale, samtidig med, at selvbetjening faktisk resulterer i højere borgertilfredshed, siger Morten Bangsgaard til DR Nyheder. Han er er administerende direktør i IT-Branchen.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.