SORØ: En storstilet kampagne, der omfatter både biografspots, bilreklamer og en borgerkonkurrence, skal gøre Sorøs borgere mere digitale. Det er der nemlig meget at vinde ved - både for borgerne og for kommunen.
I en omfattende undersøgelse af alle kommuners hjemmesider og selvbetjeningsløsninger placerede i efteråret Sorø på pæn 12. plads. Endnu bedre blev det i undersøgelsens kategori 'ekspertvurdering', hvor eksperterne bag undersøgelsen selv har vurderet kommunernes selvbetjeningsløsninger - og her kom Sorø ind på en 2. plads.
- Undersøgelsen viser tydeligt dilemmaet: Mulighederne er der - der er bare ikke nogen, der ved det. Vi står med andre ord med en undersolgt vare. Vi tilbyder rigtig mange løsninger på nettet - men borgerne ved det ikke. Derfor går vi nu i luften med en kampagne, der skal fortælle om mulighederne, siger borgerservice- og it-chef Bodil Thomsen.
- Folk er vant til at kunne gå på netbank døgnet rundt, handle på nettet osv. - så det er helt naturligt, at vi gerne som kommune vil kunne tilbyde samme grad af tilgængelighed. I første omgang handler det om, at borgerne skal kende vores selvbetjeningsportal - straXen.dk. Her kan man få svar på rigtig mange af de spørgsmål, folk ringer til kommunen med, siger Bodil Thomsen.
Man kan betjene sig selv hjemme i stuen, og man kan få svar med det samme, fordi straXen.dk er åben 24 timer i døgnet.
Udover ønsket om at kunne levere en tidssvarende og fleksibel borgerservice er der også økonomisk sund fornuft for kommunen i at opfordre til digital selvbetjening. En borgerhenvendelse på nettet koster som bekendt en brøkdel af en telefonbetjening eller en personlig henvendelse på rådhuset.
mou
På straXen.dk kan man:
* Få svar på dine spørgsmål med det samme
* Oprette Digital Post, så kan du sende post elektronisk til Sorø Kommune og få svar på mail, direkte i din e-boks
* Få nem adgang til alle selvbetjeningssystemer hos Sorø Kommune samt en række andre offentlige systemer, som for eksempel SKAT
* ...Og meget andet
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.