HØJE-TAASTRUP: Besparelser, ressourcenedskæringer, medarbejdere der går på pension, en mindre arbejdsstyrke at rekruttere fra og flere borgere, der skal have et kommunalt tilbud.
Udfordringer er der nok af, når Høje-Taastrup Kommune fortsat skal levere serviceydelser og løse myndighedsopgaver på et kvalitativt højt niveau.
Derfor har Borger- og Erhvervsudvalget vedtaget en Forenklingsstrategi, som skal styrke kommunens arbejde med forenkling, effektivisering og bedre ressourceudnyttelse.
- Vi skal forny og effektivisere, så vi kan skabe tid og kvalitet til kerneydelsen til glæde for borgere og virksomheder - samtidig skal vi udvikle et attraktivt arbejdsmiljø for medarbejderne, siger Nadeem Farooq (R), formand for Borger- og Erhvervsudvalget.
Borgerne med på råd
En af de kommende indsatser i Forenklingsstrategien vil være en idéboks på kommunens hjemmeside, hvor borgere og erhvervsliv kan komme med forslag til forenklinger og afskaffelse af besværlige arbejdsgange.
Medarbejderne bliver også inviteret til at komme med deres forslag, og Borger- og Erhvervsudvalget vil fire gange om året kåre de bedste idéer fra borgere og medarbejdere. Indsatsen går i gang fra årsskiftet.
Borger- og Erhvervsudvalget vil gå i dialog med erhvervslivet om, hvordan man kan forenkle regler og arbejdsgange. Kommunen har også oprettet en ny digitaliseringsenhed, som skal arbejde med øget digital selvbetjening og bedre udnyttelse af it-systemer og digitale løsninger. Der bliver også oprettet en task force, som skal hjælpe de kommunale instiutioner og arbejdspladser med at effektivisere arbejdsgange.
En række tiltag skal understøtte fornyelse og effektivisering - bl.a. en Tillidsreform, en værdibaseret personalepolitik og en slankere administration. Behovet for at forenkle og effektivisere er dog særlig aktuelt på grund af kommunens økonomiske situation.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.