REBILD: Formålet med undersøgelsen var at give Rebild Kommune bedre viden om borgernes kendskab til og anvendelse af de mange digitale selvbetjeningsløsninger, som Rebild Kommune tilbyder. F.eks. kan borgerne bestille sundhedskort og EU-sygesikringskort, melde flytning, ansøge om børnebidrag og folkepension.
Rebild Kommune vil bruge resultaterne af undersøgelsen til at få flere borgere i gang med selvbetjening på nettet. Det vil f.eks. være gennem en mere målrettet markedsføring af de digitale selvbetjeningsløsninger.
Undersøgelsen viser blandt andet, at Rebild Kommune har en udfordring i forhold til at udbrede kendskabet til selvbetjeningsløsningerne. Således kender kun ca 51% af de adspurgte til selvbetjeningsløsningerne og den fællesoffentlige borgerportal, borger.dk.
Samtidig viser undersøgelsen, at borgerne generelt er villige og parate til at anvende selvbetjening - når de får behovet. Godt 75 % af de adspurgte borgere bruger nemlig andre elektroniske selvbetjenings-løsninger, som f.eks. netbank og e-boks, mens kun godt 20 % har anvendt Rebild Kommunes løsninger.
- Vi skal huske på, at borgernes behov for offentlige selvbetjeningsløsninger er forskelligt fra borgernes behov for øvrige selvbetjeningsløsninger. F.eks. bruger borgerne typisk netbank dagligt eller ugentligt, mens det at bestille et sundhedskort eller melde flytning typisk sker med flere års mellemrum. Og at ansøge om folkepension sker kun én gang i livet. Det gælder altså om at sørge for, at borgerne - når de får behov for en offentlig ydelse - pr automatik tænker 'selvbetjening', siger Claus Holm fra kommunens Borgerservice.
Som en direkte følge af undersøgelsen bliver personalet i Borgerservice nu klædt endnu bedre på til at hjælpe brugerne af selvbetjeningen. Det sker gennem intern uddannelse efter devisen 'for at kunne sælge varen, skal vi kende varen!'
Undersøgelsen viser også, at de 18-34-årige generelt set er meget it-parate, men at deres kendskab til kommunens selvbetjeningsløsninger er meget lavt. Derfor vil en del af oplysningen blive målrettet denne aldersgruppe.
Den ældre del af kommunens borgere bliver dog ikke glemt. Der vil blive afholdt informationsmøder for kommende og nuværende pensionister for bl.a. at fortælle om de selvbetjeningsmuligheder, som denne aldersgruppe har.
Desuden deltager Rebild Kommune i det fællesoffentlige e2012 projekt, hvis målsætning er, at senest i 2012 skal al relevant skriftlig kommunikation mellem virksomheder, borgere og den offentlige sektor kunne foregå digitalt.
mou
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.