
Elektronikken registrerer, hvor meget brændstof busserne bruger - og i nogle tilfælde også hvor glidende chaufførerne accelererer, bremser og styrer bussen. Målingerne skal føre til mere miljø- og passagervenlig kørsel.
Data fra miljømålerne skal bruges til at se effekten, når de samme busser nu udstyres med små skærme eller farvede dioder, der løbende fortæller chaufføren, hvor miljørigtigt han eller hun kører.
I løbet af et år vil chaufførernes miljøkørsel blive målt, for at se hvilken effekt det har, at chaufføren hele tiden kan følge miljøeffekten af sin kørsel visuelt.
Stort potentiale
Movias busser bruger i runde tal 50 mio. liter diesel om året - så blot én procent mindre forbrug vil reducere forbruget med en halv million liter diesel - til gavn for både miljø, klima og økonomi. Og potentialet ved miljøvenlig kørsel vurderes at kunne være op mod ti gange så stort.
- Vi ved fra internationale forsøg, at der kan være op mod 10 pct. at spare på brændstofforbruget ved den rigtige kørsel. Det, som vi ikke ved, er, hvor gode vores chauffører i forvejen er til at køre miljøvenligt - men det finder vi jo ud af i den kommende tid, siger Søren Englund, kontraktchef i Trafikselskabet Movia.
Miljømålerne er installeret på 193 busser, der er delt op i tre grupper: tung bytrafik, let bytrafik, og landkørsel. Dermed bliver det muligt at se, på hvilke typer af buslinjer der er størst effekt ved øget fokus på miljøvenlig kørsel.
Gevinst på alle hylder
For passagererne er der også direkte fordele ved miljøvenlig kørsel, da glidende kørsel er klart mest miljøvenlig, og kørsel uden for kraftige opbremsninger og accelerationer også giver bedst komfort for passagererne.
- Den kollektive trafik er til for passagerernes skyld. Så det er jo helt ideelt, hvis vi både kan spare miljøet for CO2 og luftforurening, samtidig med at vi sparer penge på diesel og giver passagererne en behageligere rejse. Det er gevinst på alle hylder, siger Søren Englund, kontraktchef i Trafikselskabet Movia.
Projektet med miljøvenlig buskørsel koster 4,6 mio. kroner, hvoraf de 3 mio. kroner er bevilget af Trafikstyrelsen som led i forliget om en Grøn Transport. Foruden Trafikselskabet Movia deltager busoperatørerne Nettbuss, City-Trafik, Anchersen Rute, De Blaa Omnibusser, Kruse og De Hvide Busser, og forsøget vil resultere i en offentligt tilgængelig rapport, så også andre kan drage nytte af resultaterne.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.