Branchen har indkaldt til stor konference i Nyborg fredag den 27. november, hvor trafikminister Lars Barfoed og medlemmer af Folketingets Trafikudvalg skal redegøre for deres visioner for branchens fremtid.
Taxavognmændene har tilsyneladende god grund til at være bekymrede og blæse til overlevelseskamp - specielt i landdistrkterne.
Landtaxaernes organisation har lavet deres egen undersøgelse af forholdene i Region Sjælland ved at søge aktinssigt i kommunernes taxabevillinger.
Og resultatet tegner et tydeligt billede af en branche i krise. Halvdelen af landtaxaerne har drejet nøglen siden kommunalreformen. Tilbage er 88 taxaer udenfor de større byer i hele regionen. Før var der 160.
I Slagelse Kommune er der f.eks. kun én af ti landtaxaer tilbage.
Per Homan Jespersen, lektor og ekspert i kollektiv transport ved Roskilde Universitetscenter, mener, at udviklingen er alamerende, fordi taxaerne spiller en vigtig rolle med at fylde hullerne ud i det øvrige trafiksystem.
Han siger til bevarlandtaxaerne.dk, at kommunerne må gå sammen med de store trafikselskaber som f.eks. Movia om at finde løsninger, så det er rentabelt at drive taxavirksomhed på landet.
mou
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.