Trafikstyrelsen har nu behandlet ansøgninger om støtte til projekter, der forbedrer den kollektive bustrafik, og giver en samlet støtte på ca. 100 mio. kr. til 31 projekter, oplyser styrelsen.
Inklusiv egenfinansiering er den samlede projektsum i størrelsesordenen 200 mio. kr.
De to buspuljer, Fremkommelighedspuljen og Passagerpuljen, er led i "Aftale om grøn transportpolitik" fra januar 2009 og har til formål at støtte projekter, der forbedrer den kollektive bustrafik og tiltrækker flere buspassagerer.
Fremkommelighedspuljen støtter 19 projekter til et samlet tilsagnsbeløb på 73,5 mio. kr. Passagerpuljen støtter 12 projekter til et samlet tilskudsbeløb på 23,0 mio. kr. Inklusiv egenfinansiering er den samlede projektsum i 1. ansøgningsrunde på omkring 200 mio. kr.
Århus Kommune er den største tilskudsmodtager med i alt 38,8 mio. kr. Puljemidlerne skal bruges til at etablere busbaner og busprioritering på Randersvej i Århus, der skal forbedre bussernes rejsetid og fremme kørselskomforten. Randersvej er stærkt trafikeret, og har det højeste antal busser blandt indfaldsvejene til Århus.
For at forbedre servicen og løfte passagertallet modtager Nordjyllands Trafikselskab støtte til at indføre incitamentsaftaler med busentreprenører. Et andet projekt fra Nordjyllands Trafikselskab skal forbedre passagerinformationen ved at informere buspassagerer via mobiltelefon og digital skiltning på større stoppesteder.
Trafikselskabet Movia modtager støtte til at etablere dynamisk realtidsinformation på stoppesteder for at gøre busserne mere enkle og trygge at bruge. Derudover tildeles Movia støtte til at opsætte dynamiske informationstavler på centre og andre steder med mange passagerer.
Endvidere modtager bl.a. Helsingør og Svendborg kommuner støtte til terminalprojekter, der forbedrer fremkommeligheden og forbedrer samspillet mellem de forskellige transportformer.
I en række tilfælde er der ansøgt om støtte til forprojekter, der ligger forud for etableringen af projekter med egentlige forbedringer af den kollektive trafik, som det er forventningen at gennemføre med støtte fra puljemidler.
I "Aftale om grøn transportpolitik" fra januar 2009 er der afsat til Fremkommelighedspuljen afsat 200 mio. kr. årligt over 5 år, dvs. i alt 1 mia. kr. Til Passagerpuljen er der afsat 100 mio. kr. årligt over 3 år, dvs. i alt 300 mio. kr. Der er to årlige ansøgningsrunder for begge puljer. Frist for anden ansøgningsrunde er den 1. oktober 2009.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.