Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Indkøb
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK IT
DK Job

100 pct. økologi i københavnsk indkøbsaftale

Nye indkøbsaftaler skal sikre, at de københavnske daginstitutioner og skoler får billigere økologiske fødevarer

KØBENHAVN: 100 pct. økologisk og omkring 1.300 varer at vælge imellem. Sådan bliver de nye valgmuligheder for alle institutioner og skoler i København efter, at Børne- og Ungdomsforvaltningen netop har indgået nye indkøbsaftaler med en række leverandører.

- Det er utrolig glædeligt, at det er lykkedes at indgå så favorable aftaler til gavn og glæde for byens mange institutioner og skoler. Det har naturligvis ikke været acceptabelt, når man i medierne har kunnet læse om alt, alt for dyre agurker, vandmeloner og mælk. Derfor har vi haft et stort fokus på at sikre de mest optimale aftaler, som både sikrer en god pris og kvalitet, siger Anne Vang, (S), børne- og ungdomsborgmester.

I 2010 var der stor kritik af de daværende indkøbsaftaler i medierne, da det viste sig, at institutionerne kunne blive tvunget til at købe økologisk mælk til 11 kroner eller vandmeloner til op mod 100 kr.

- Forvaltningen har været i tæt dialog med en række institutioner og interessenter for at skaffe de mest optimale aftaler, hvor det er muligt at købe sundt og økologisk ind til børnene. Alle ved, at et godt måltid mad er nødvendigt for at have energi til at lege og lære. Derfor er det vigtigt, at vi sikrer den bedste kvalitet til børnene, siger Anne Vang.

Børne- og Ungdomsforvaltningen har stået for udbuddet i samarbejde med Københavns Madhus. Her glæder direktør Anne-Birgitte Agger sig også over, at der nu er bedre indkøbsmuligheder for institutionerne.

- Jeg er meget glad for, at det er lykkes at få gennemført et udbud med så meget økologi - og med vægt på at fødevarerne skal have en ordentlig kvalitet. De nye leverandører forpligtiger sig til frisk fisk, mange sorter af f.eks. kartofler, æbler og gulerødder, og med færre frostprodukter og flere råvarer. Det er et udbud med respekt for, at børn har behov for mere end bare mad. Samtidig skal prisen skal være anstændig og afspejle, at København er en stor kunde, der køber ind for 300 mio. kr.

ka