Mere end hver tiende danske skoleelev forlader folkeskolen uden at bestå dansk eller matematik, og udviklingen går den forkerte vej. I det seneste skoleår dumpede 10,3 pct. af 9.-klasseeleverne mindst ét af fagene, hvilket er det dårligste resultat i ti år, viser en analyse fra Dansk Arbejdsgiverforening. Det skriver Jyllands-Posten.
Tallene viser desuden store geografiske forskelle. Sønderjylland og Syd- og Vestsjælland ligger under landsgennemsnittet, og på Lolland består mere end hver fjerde elev ikke mindst ét af fagene. I Gentofte er det kun 2,2 pct. Analysen bekræfter altså en kendt socioøkonomisk slagside, men ifølge Andreas Rasch-Christensen, forskningschef ved forskningscenter for pædagogik og dannelse i VIA, er det ikke længere hele forklaringen. Han peger på kommuner, der overrasker – både positivt og negativt. "Derfor er man nødt til at dykke ned i den konkrete kommune eller den enkelte skole," siger han til mediet.
Kommuner som Rødovre og Brøndby "overperformer" fx i forhold til deres socioøkonomiske forudsætninger, mens andre klarer sig markant dårligere end sammenlignelige kommuner. Det viser ifølge Andreas Rasch-Christensen, at kommunerne kan løfte sig over det forventede niveau, hvis de griber ind. Et af de mest effektive greb er tutoring integreret i undervisningen, forklarer han.
ap
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.



















