KL: Borgerne er positive overfor digital selvbetjening

KL: Borgerne er positive overfor digital selvbetjening

På kun to måneder har 700.000 danskere tilmeldt sig den fællesoffentlige 'digital post' så der nu er i alt små 800.000. Hvis det er nemt, siger borgerne også ja tak
18. MAJ 2011 13.10

Små 800.000 borgere har indtil nu sagt ja tak til den fællesoffentlige løsning, digital post. Det fortæller KL i en pressemeddelelse.

Siden marts 2011 er alle borgere, der har logget på e-boks, blevet spurgt, om de vil have adgang til den offentlige del af e-boks. Det har givet en markant stigning i antal brugere på digital post. Derved vil kommunerne kunne sende endnu flere breve digitalt - og begynde at høste de første effektiviseringsgevinster.

Borgerne vil gerne
Borgerne vil med andre ord gerne kommunikere digitalt med det offentlige. Kommunerne skal bare blive endnu bedre til at fortælle borgerne om mulighederne og gøre tilmeldingen så nem som muligt.

Vi er gået fra omkring 100.000 tilmeldt digital post til næsten 800.000 borgere tilmeldt digital post på bare to måneder. Det viser, at hvis det er nemt at tilmelde sig en digital løsning, så gør borgerne det. Det skal kommunerne i langt højere grad benytte sig af, mener KL.

KL bakker derfor op om, at borgerne i endnu højere grad skal vænne sig til at være digitale med det offentlige. KL ønsker bl.a., at ansøgning om bestemte ydelser kun kan ske digitalt. Det kan være bestilling af nyt sygesikringsbevis og at melde flytning. Endvidere går KL ind for, at borgerne automatisk bliver tilmeldt digital post, og at borgerne selv aktivt skal framelde sig digital post.

Stadig personlig kontakt
- Det er en naturlig udvikling, at vi som kommuner præsenterer, motiverer og til tider kræver, at borgerne bruger de muligheder, der er for digital kommunikation. Vi må ikke længere se digitale løsninger som en forringelse af servicen - tværtimod. For rigtig mange borgere er digital post, digital selvbetjening og information på nettet en hel naturlig del af hverdagen, siger Erik Nielsen (S), formand for KL's politiske udvalg for digitalisering, Arbejdsmarkeds- og Erhvervsudvalget, og tilføjer:.

- Men vi skal også huske, at der er borgere, der fortsat vil have brug for en personlig kontakt til en af kommunens ansatte. Dem skal vi stadig tage hånd om.

For netop at sikre hjælp til de borgere, der stadig vil have behov for personlig betjening af en medarbejder, er det nødvendigt, at en langt større del af de borgere, som kan selv, så faktiskn også betjener sig selv. Derfor arbejder KL aktivt i forbindelse med både Den Fælleskommunale og Den Fællesoffentlige Digitaliseringsstrategi på at få flere redskaber til automatisk at tilmelde borgere digitale løsninger. Både initiativer om obligatorisk digitalisering af bestemte ydelser samt automatisk tilmelding til digital post bakker KL op om.

Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi forventes aftalt som led i de kommende økonomiforhandlinger mellem KL og regeringen.

mou

Stillinger fra Lundgaard Konsulenterne
Lundgaard
Nyhedsbrev