Kommunerne har i beregningen anvendt den samme model til de samfundsøkonomiske beregninger, som Trafikstyrelsen har anvendt i de endelige miljøredegørelser. Beregningen viser, at et optimeret 5. spor giver mest for pengene - nemlig en intern rente på 7,6 pct. fremfor nybygningsløsningens interne rente på 6,2 pct.
Det er den enkelte løsnings kapacitet, der er bestemmende for, om løsningen er en god investering eller ej. Trafikstyrelsen vælger i sit beslutningsnotat den 23. september at præsentere et 5. spor, hvor kapaciteten mellem København-Ringsted overhovedet ikke forbedres. Derfor giver Trafikstyrelsens anbefaling af nybygningen sig selv.
- Ser man Trafikstyrelsens to projektforslag igennem, så er det kun nybygningen, der løser opgaven - valget af løsning er så at sige taget for politikerne på forhånd. Men projektforslaget for 5. sporet er jo meningsløst, når Trafikstyrelsen ignorerer deres egne konkrete løsningsforslag til at øge kapaciteten mellem København-Ringsted, siger borgmester Niels Hörup, Solrød Kommune.
Trafikstyrelsen sætter nybygningens billetindtægter og passagergevinster samlet til 13,9 mia. kr. I kommunernes økonomiske beregninger for et optimeret 5. spor er indtægter og gevinster forsigtigt sat til 8,5 mia. kr. På trods af det giver 5. sporet mest for pengene og er derfor den bedste løsning for trafikken, økonomien og miljøet.
Efter der er anvendt 230 mio. kr. til undersøgelse af konkrete løsningsmuligheder, kan offentligheden ikke være tilfreds med, at politikerne får to projektforslag, hvor det ene forslag slet ikke indeholder en løsning på kapacitetsproblemet. Skal der være noget at vælge imellem, skal der fremlægges et projektforslag for et optimeret 5. spor ud fra Trafikstyrelsens egne konkrete løsningsforslag, siger borgmester Michael Ziegler, Høje-Taastrup Kommune.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.