I går præsenterede Trafikstyrelsen de endelige miljøredegørelser for projektet København-Ringsted. Trafikstyrelsen fastholder, at nybygningen er den bedste samfundsinvestering. Men Trafikstyrelsen undlader i de endelige miljøredegørelser at medregne de muligheder for en optimering af 5. sporet, som Trafikstyrelsen selv har beskrevet. Derfor giver de endelige miljøredegørelser ikke politikerne den nødvendige afklaring som grundlag for valg af løsning.
Trafikstyrelsen slog ved præsentationen fast, at forudsætningen for udvidelsen af kapaciteten mellem København-Ringsted er maksimalt 17 tog i timen på strækningen. Kapaciteten på Københavns Hovedbanegård giver ikke plads til mere.
Samme kapacitet
Med den kapacitet kan de to løsninger give den samme kapacitet på den samlede strækning København-Ringsted, nemlig 12 tog i timen, med en optimering af 5. sporets kapacitet. Men Trafikstyrelsen undlader at medtage de løsninger for 5. sporet, der kan optimere kapaciteten. Derfor indeholder de endelige redegørelser ikke den forventede afklaring til politikerne, når de skal vælge løsning. For at politikerne kan sammenligne de to løsninger, skal beskrivelsen af 5. sporet have konsekvenserne af udvidelserne af Lejre-Vipperød og Adamshøj ved Ringsted med.
5. sporet er blevet billigere - og kan blive endnu billigere
Det fremgår af de endelige miljøredegørelser, at 5. sporet kan anlægges for 3 mia. kr. og ikke de forventede 4 mia. kr. Derfor er 5. sporet blevet billigere. Men Trafikstyrelsen fastholder dog stadig, at det er nødvendigt med et vendespor i Roskilde til 600 mio. kr., selv om Trafikstyrelsen har beskrevet, at udvidelsen mellem Lejre-Vipperød gør vendesporet overflødigt. Derfor kan prisen på 5. sporet yderligere reduceres med 600 mio. kr.
Politikerne kan ændre projektforslag
De endelige miljøredegørelser ændrer ikke ved, at et optimeret 5. spor er den bedste løsning for miljøet, økonomien og trafikken. De endelige miljøredegørelser indeholder to projektforslag. Finder politikerne, at de to projektforslag ikke kan anvendes som grundlag for valg af løsning, kan de bede om at få ændret projektforslagene for løsningerne. Derfor er det nu op til politikerne at sikre sig, at de får en beskrivelse af de to løsninger, hvor de reelt kan sammenligne, hvilken investering der giver mest for pengene.
- Trafikstyrelsen fremlægger nu to projektforslag, der ikke kan sammenlignes. Trafikstyrelsen siger, at nybygningen er den bedste løsning. Nu er det op til trafikpolitikerne at kræve, at Trafikstyrelsen kommer med beskrivelsen af 5. sporet med en optimeret kapacitet, inden der skal udarbejdes en anbefaling til valg af løsning. Når Trafikstyrelsen trækker relevante løsninger for 5. sporet ud af beskrivelserne, giver konklusionen næsten sig selv. Dermed er der næsten ikke overladt noget valg til politikerne, siger borgmester Niels Hörup, Solrød Kommune, der bakkes op af borgmester Michael Ziegler, Høje-Taastrup Kommune og borgmester Poul Lindor Nielsen, Roskilde Kommune.
tj
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.