Af Michael Ziegler, Niels Hörup og Poul Lindor Nielsen
I projektet om udvidelsen af jernbanen mellem København og Ringsted venter Trafikudvalget og offentligheden på de endelige miljøredegørelser. Efter planen kommer de her i september. Det har længe ligget til, at trafikpolitikerne på Christiansborg ville vælge nybygningen over Køge til 10 mia. kr. frem for 5. sporet til 4. mia. kr. Men ud fra Trafikstyrelsens egne analyser viser det sig nu, at 5. sporet giver den samme kapacitet som nybygningen på den samlede strækning København-Ringsted. Dermed giver 5. sporet mest kapacitet for pengene.
Nu sender 10 kommuner, der foretrækker 5. sporet, et åbent brev til Trafikudvalget for at påpege, at de endelige miljøredegørelser skal basere sig på de nye oplysninger om 5. sporets fulde kapacitet, samt på at udvidelsen af Københavns Hovedbanegård ikke indgår i projektet. Det giver en helt anden sammenligning, end det der hidtil har ligget til grund for vurderingen af de to løsninger.
Endelige miljøredegørelser på et nyt grundlag
Tidligere var forudsætningen, at Københavns Hovedbanegårds kapacitet til strækningen var 26 tog i timen. Trafikstyrelsen har senere meldt ud, at udvidelsen af Hovedbanegården ikke indgår som en del af valget af løsning på kapacitetsproblemet. Derfor er forudsætningen 17 tog i timen.
Med den nye forudsætning giver de to løsninger den samme kapacitet på den samlede strækning København-Ringsted, nemlig 12 tog i timen. 5. sporets kapacitet kan optimeres til 12 tog i timen mellem København-Ringsted ved at anvende løsninger, Trafikstyrelsen har beskrevet i analyserne af projektet, men undladt at medregne i miljøredegørelserne fra september 2008. Derfor er 5. sporet den bedste løsning for miljøet, økonomien og trafikken.
Trafikstyrelsen har indtil nu undladt at lave økonomiske beregninger ud fra, at de to løsninger giver den samme kapacitet. Med vores brev til Trafikudvalget påpeger vi, at de endelige miljøredegørelser og de økonomiske beregninger skal medregne 5. sporets fulde kapacitet og bygge på, at Københavns Hovedbanegård ikke udvides. Ellers kan Trafikudvalget ikke sammenligne de to løsninger ud fra de endelige miljøredegørelser.
Ny forudsætning åbner for realiseringen af flere visioner
Det er nyt for Trafikudvalget og offentligheden, at nybygningen og 5. sporet giver den samme kapacitet mellem København-Ringsted, nemlig 12 tog i timen. 5. sporet koster 4 mia. kr., nybygningen 10 mia. kr. Derfor frigør 5. sporet mindst 6 mia. kr., som trafikpolitikerne kan anvende til flere trafikvisioner.
I en tid med stort underskud på statens husholdningsbudget, må det komme som en positiv overraskelse for Trafikudvalget, at 5. sporet er bedst for miljøet, økonomien og trafikken. Som trafikpolitiker betyder del vel noget, at 5. sporet også frigør mindst 6 mia. kr., som trafikpolitikerne kan bruge til at realisere flere trafikvisioner for.
Borgmestrene Michael Ziegler, Høje-Taastrup, Niels Hörup, Solrød, og Poul Lindor Nielsen, Roskilde, udtaler sig på vegne af ti sjællandske kommuner, der alle arbejder for 5. sporsløsningen. Det drejer sig om: Greve, Holbæk, Høje-Taastrup, Ishøj, Kalundborg, Lejre, Odsherred, Roskilde, Solrød og Vallensbæk. Kommunerne tæller i alt ca. 400.000 indbyggere.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.