'Omtalen af den planlagte udvidelse af banekapaciteten mellem København og Ringsted er upræcis - grænsende til det tendentiøse – til fordel for nybygningsløsningen.'
Så skarpt kritiserer Roskilde Kommune udkastet til Trafikplan for jernbanen 2008 – 2018. Svaret sendes sammen med Greve, Høje-Taastrup, Holbæk, Ishøj, Lejre, Odsherred, Solrød og Vallensbæk kommuner.
Kritikken skyldes blandt andet, at Trafikstyrelsens egen strategianalyse fra 2005 viser, at den kapacitet man opnår med etableringen af et 5. spor mellem Høje-Taastrup og København H, er 17 persontog og 2 godstog i timen. Det er det samme transportbehov, som udkastet til trafikplan mener er det absolut maksimale, der er brug for.
Men dette fremgår slet ikke af Trafikplanens omtale af 5. sporet, hedder det i en pressemeddelelse fra Roskilde.
Kan frigøre 7-12 milliarder
Udkastet til trafikplan oplyser heller ikke, at anlægsprisen er 10-15 mia. kr. for en nybygningsløsning, ny godsterminal ved Køge og en udvidelse af Københavns Hovedbanegård. Samtidig er prisen for et 5. spor 3,5 mia. kr.
Af forslaget til Trafikplanen fremgår det, at 5. spors løsningen 'kun er halvt så dyr som nybygningsløsningen.' Det må siges at være en meget upræcis formulering, hedder det i høringssvaret.
Hvis landets politikere vælger femte spors løsningen, vil man altså løse problematikken København-Ringsted og frigøre 7-12 mia. kr. til at løse andre af landets presserende trafikproblemer.
Det bør naturligt udelukke en nybygningsløsning mellem København og Ringsted, da den ikke løser trafikproblemer, en femte spors løsning ikke kan løse.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.