Det skyldes ikke alene borgernes sendrægtighed - eller lyst til personlig kontakt frem for digital kontakt, at digitaliseringen af borgerkontakten går så forholdsvis trægt. Også rent tekniske forhold gør sig solidt gældende. 47 pct. af borgerne vil egentlig gerne, men kun 29 pct. har held med det, fortæller Ingeniøren.dk.
Det nedslående billede af de kommunale netløsninger er resultat af en stor analyse fra webbureauet Dwarf A/S, der bygger på en komplet kortlægning af samtlige kommuners hjemmesider og tilbagemeldinger fra borgere i 92 af landets 98 kommuner. Lidt over 10.000 danskere medvirkede i undersøgelsen.
Den digitale henvendelse mislykkes altså to ud af fem gange. Det betyder, at borgerne så i stedet ringer eller skriver brev, og det er dyrt for kommunerne.
mou
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.