Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Indkøb
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK IT
DK Job

To ud af fem digitale kontakter mislykkes

Kommunernes digitale løsninger på nettet lader så meget tilbage at ønske, at borgerne vælger andre veje til kontakt
KORT NYT28. JUN 2011 15.50

Det skyldes ikke alene borgernes sendrægtighed - eller lyst til personlig kontakt frem for digital kontakt, at digitaliseringen af borgerkontakten går så forholdsvis trægt. Også rent tekniske forhold gør sig solidt gældende. 47 pct. af borgerne vil egentlig gerne, men kun 29 pct. har held med det, fortæller Ingeniøren.dk.

Det nedslående billede af de kommunale netløsninger er resultat af en stor analyse fra webbureauet Dwarf A/S, der bygger på en komplet kortlægning af samtlige kommuners hjemmesider og tilbagemeldinger fra borgere i 92 af landets 98 kommuner. Lidt over 10.000 danskere medvirkede i undersøgelsen.

Den digitale henvendelse mislykkes altså to ud af fem gange. Det betyder, at borgerne så i stedet ringer eller skriver brev, og det er dyrt for kommunerne.

mou