Allerede efter den kommende sommerferie ventes op imod 50.000 hidtidige specialskole-børn at komme tilbage til folkeskolen, oplyser Orientering på P1.
Samtidig får forældrene ringere mulighed for at klage over det skoletilbud, deres børn får, ligesom det i flere og flere kommuner får økonomiske konsekvenser for den enkelte folkeskole at udskille børn til specialundervisning væk fra den almindelige skole.
Andreas Rasch-Christensen, videncenterleder, Center for Skole- og Institutionsstudier, understreger, at alle elever - også med de ressourcestærke - sådan set har godt af at være sammen med alle typer af elever.
Når det gælder retskravet for specialundervisning til diagnosticerede børn, og udviklingen hen imod større inklusion i folkeskolen, opfatter han kontakt og dialog med alle implicerede forældre som vigtig - både med de forældre, der helleres havde set et specialtilbud til deres barn, og til de frældre, der er bekymrede for det faglige og sociale niveau i klassen.
Når det gælder lærerne, der i stort omfang alerede synes, der inkluderes for mange børn, peger han på klar ledelse og efteruddannelse som væsentlige redskaber. Der er behov for kompetence-udvikling bl.a. i retning af differentiering af undervisningen.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.