
AARHUS / KALUNDBORG: Folketingets trafikordførere har i dag holdt en række møder med forskellige interessenter i et alternativ til fragtruten mellem Aarhus og Kalundborg, der lukker 15. september. Flere af dagens mødedeltagere udtrykker optimisme, og trafikministeren selv tror oven i købet på, at der relativt hurtigt bliver stablet en løsning på benene.
- Jeg har en klar forventning om, at vi har en færge klar til at transportere gods fra den 16. september. Alle parter er enige om, at det er nødvendigt, og der er virkelig også kommet damp på kedlerne nu, siger transportminister Hans Christian Schmidt (V) til Jyllands Posten.
Han regner med, at han senest 8. august får endelig besked fra nogen af interessenterne om, at de har - eller ikke har - en endelig plan på plads.
Først og fremmest er en ny fragtrute mellem Aarhus og Kalundborg inde i billedet. Men den løsning, der går ud på at åbne en fragtrute mellem Grenaa og Hundested, og som den aktive investor, Karsten Ree, har luftet interesse for, er også fortsat i spil.
Selv Enhedslisten, der sjældent er enige med de andre partier i Folketinget og derfor sjældent er med i løsninger, udtrykker optimisme efter dagens møder.
- Der skal ikke bare findes en hurtig, men også en holdbar løsning. Det er jeg sikker på, at vi i folketinget kan blive enige om at medvirke til, hvis vognmænd, rederier, havne og kommuner også påtager sig et forpligtende medansvar, siger Per Clausen, trafikordfører for Enhedslisten.
Han udelukker samtidig - ligesom de øvrige trafikpolitikere - at en løsning kan indebære statsstøtte i nogen form.
mou
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.