SØNDERBORG: Via skærmen kan medarbejderne logge sig ind i de relevante fagsystemer, dokumentere døgnets hændelser, udveksle tekst- og lydbeskeder til andet personale og være i dialog med pårørende. Og journalisering kan ske hurtigt og afsluttes i direkte forlængelse af besøget hos borgeren. Det skriver Sønderborg Kommune.
Journalskrivningen i ældreplejen foregår i dag oftest ved, at medarbejderne udfører det konkrete plejearbejde og først senere, ved vagtens slutning, foretager dokumentationen. Det giver kø ved computerne og risiko for forglemmelser. I hjemmeplejen dokumenteres typisk via en PDA. Anden overlevering af informationer mellem medarbejdere - fx vedrørende bestillinger, taxakørsel, lægebesøg mv. - foregår i dag ofte mundtligt eller på gule sedler.
Kommunikationen mellem ældreplejens medarbejdere og borgerens pårørende sker typisk over telefonen, eller når de pårørende kommer på besøg. Det kan være svært at holde styr på hvilke informationer, de pårørende har fået - og af hvem. Der findes desuden ikke et fælles kalendersystem tilgængeligt for alle parter, som både medarbejdere, de ældre og deres pårørende kan følge med i. Det kan gøre det svært for de pårørende at holde sig ajour med den ældres aktiviteter og dagligdag.
Intelligente skærme letter kommunikationen
For at gøre det lettere og hurtigere for de ansatte at dokumentere plejen af de ældre, vil Sønderborg Kommune derfor installere touch-skærme med integreret webcam hjemme hos en gruppe ældre borgere - både hos nogle, der bor på plejehjem, og hos nogle der er hjemmeboende.
Med en personlig kode kan en medarbejder hurtigt logge ind på skærmen. Her kan den ansatte med det samme se alle døgnets hændelser, f.eks. forskellige alarmtyper, og indtaste de aktiviteter, der skal rapporteres. Der kan via skærmene udveksles tekst- og lydbeskeder, ligesom det er muligt at være i dialog med pårørende. Det giver også mulighed for i højere grad at inddrage de pårørende i omsorgen for den ældre.
Når besøget er overstået og opgaverne løst, kan data overføres direkte til omsorgssystemet. Der er ikoner og prædefinerede sætninger, som den ansatte kan vælge ud fra. Det gør journaliseringen lettere, hurtigere og mere ensartet. Journaliseringen afsluttes i borgerens bolig, i direkte forlængelse af den udførte opgave. I hjemmeplejen vil skærme med videoopkald desuden kunne spare hjemmeplejens personale for et antal tryghedsbesøg, da man hurtigt vil kunne komme i kontakt med borgeren.
Hovedansøger er Sønderborg Kommune. Hjørring Kommune inddrages som offentlig samarbejdspartner. Et antal private samarbejdspartnere vil desuden blive inddraget.
Støtte fra ABT-fonden: 2,2 mio. kr.
Egenfinansiering: 0,8 mio. kr.
Varighed: Ti mdr.
Opstart: 1. september 2010
tj
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.












