Det viser en ny undersøgelse, som FOA har foretaget.
Politikerne vil af med det. Personalet vil af med det. Og organisationerne vil af med det. Alligevel fylder unødig registrering og dokumentation stadig mere for de tusindvis af medarbejdere, der blandt andet arbejder i ældreplejen.
12 minutters ekstra registreringer om dagen i hjemmeplejen er det blevet til i løbet af 2 år. Det svarer ifølge FOAs beregninger til, at mere end 1000 ansatte i hjemmeplejen er blevet fjernet fra den borgernære service til fordel for registrering og dokumentation.
- Mange politikere har svært ved at fordøje det forhold, at servicen opleves som ringere, selvom der bliver bevilget flere penge til de ældre. Et af svarene på dette paradoks ligger helt givet i de øgede krav til registrering og dokumentation, siger FOAs formand, Dennis Kristensen.
Otte ud af 10 medarbejdere i hjemmeplejen oplever, at bruge mere tid på registrering og dokumentation i dag end for 5 år siden. Og dobbeltregistreringer - hvor man skal notere det samme flere forskellige steder - opleves i varierende grad af otte ud af 10.
Syv ud af 10 medarbejdere udfører registrering og dokumentation, som de hverken synes giver mening for dem selv eller for borgerne.
- Dokumentation og registrering stammer både fra central lovgivning - fx frit-valgsområdet -, fra kommunal styring og fra sædvaner på de enkelte arbejdspladser. Kravene kan derfor være forskellige fra arbejdsplads til arbejdsplads. Men fælles er, at de unødvendige registreringer opleves som manglende tillid til de ansatte, der hellere vil bruge tiden sammen med borgerne - de ældre, de syge og børnene - end at sidde med næsen i computeren og udfylde skemaer, siger Dennis Kristensen.
FOA er i dag vært for et topmøde om afbureaukratisering, hvor relevante ministre og partiformænd deltager sammen med repræsentanter fra alle folketingets partier, arbejdsgiverorganisationer og faglige organisationer.
cgt
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.