- De offentlige serviceorganisationer skal styre sig selv, og det er bare et af de paradokser i kølvandet på kvalitetsreformen, som den offentlige leder må styre sig igennem med stor risiko for ikke at leve op til forventningspresset, mener lektor Dorthe Pedersen, CBS.
Den offentlige leder befinder sig i en brydningstid efter kvalitetsrefomen i 2007 med store brugerforventninger, politisk centralisering og krav om mere faglighed hos de ansatte. Hvordan skabes der rum til den offentlige leder i dette 'kaotiske hav'? Det var til diskussion på CBS til et debatmøde afholdt af Økonomistyring & Informatik onsdag aften.
Lektor Dorthe Pedersen, Institut for Ledelse, Politik og Filosofi gav sit bud på kvalitetsreformens muligheder og begrænsninger på den anden side af New Public Management (NPM).
NPM så det klodser
I 25 år har New Public Management været på dagsordenen i den offentlige sektor med synlig ledelse, fokus på output, selvstændige driftsøkonomiske enheder etc. Er man i Danmark på vej væk fra denne tankegang og på vej med et større fokus på sammenhæng, gode eksempler, hvor politikerne er placeret på sidelinjen og hvor teknokratene tager over med fokus på god kreativ og innovativ ledelse?
- Dertil må siges et højt og rungende, nej. Det er NPM, så det klodser. Med regeringens reformer er man ikke på vej væk, sagde Dorthe Pedersen.
Med kvalitetsreformen står man ved en skillevej med muligheden for at sætte en ny dagorden, men styringsfigurerne i reformen er fyldt med paradokser og spændinger. Der er fokus på ’stort er godt’, centralisme, virksomhedsgørelse, evaluering (måle og veje), enkelhed (en indgang til fx borgerservice), konkurrence (frit valg).
Spændingerne er fx statsstyring overfor autonomi, politisk styring overfor virksomhedsgørelse og stordrift overfor nærhed.
- Konsekvenserne er, at den offentlige serviceorganisation skal styre sig selv og overskride paradokserne. Lederen kan ikke løse paradokserne, men skal håndtere det. Derfor skal man lede sig selv i forhold til en enhed med fokus på regulering, selvkontrol og nulfejls-struktur, hvor det ikke er nok at aflyde ordrer.
- Det er risky business at være leder i den offentlige sektor, for man skal også være kreativ og innovativ og kan let ’få røven på komedien’, sagde Dorthe Pedersen.
På den måde afløses ansvar og kompetence af kæder af kontrol. Hvor valget står mellem at udfylde skemaer om formiddagen eller eftermiddagen. Lederen skal repræsentere sig selv gennem skemaer, og på den måde er ansvaret flyttet.
- Der er et tab af demokratisk legitimitet og fælles ansvar, og de fagprofessionelle mister den faglige stolthed, sagde Dorthe Pedersen.
Mod et nyt lederskab
For at skabe en ny vision og et ’demokratisk governance’ skal man fx fokusere på dialog og forpligtende rammer og gøre op med nulfejls-strukturen.
- Ledelse er mere end det. Lederen skal have lov til ikke kun at komme med standarssvar. Vi skal frem til personlig ledelse og relle kompetencer, mente Dorthe Pedersen.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.