Et flertal af landets pædagoger erfarer, at deres dokumentation af hverdagen i institutionen sjældent bliver brugt til noget. Det viser en undersøgelse fra BUPL, hvor 62 pct.af de adspurgte svarer, at de i mindre grad eller slet ikke oplever, at deres dokumentation bliver brugt til noget.
Det gælder blandt andet pædagogiske læreplaner, sprogtest, arbejdspladsvurderinger, virksomhedsplaner og en lang række evalueringer.
- Vi kan godt lave en liste over de indberetninger, som institutionerne bliver mødt af, men man skal gå konkret til værks i hver eneste kommune. Den eneste måde at gøre det på er ved at gennemgå hvert enkelt krav til afrapporteringer og evaluering. Det skal afklares, hvad formålet er og hvordan det kan gavne børnene i institutionerne, siger Henning Pedersen, formand for BUPL..
På trods af regeringens afbureaukratiseringsprojekt fra 2008 har kun 12 pct. af pædagogerne oplevet, at kommunen har taget initiativ til at forenkle den administrative og dokumentationsmæssige belastning siden 2009.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.