dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi
Ny forskning skal få flere sofavælgerne til at stemme til efterårets kommunal- og regionalvalg. Her stemmeoptælling på Aarhus Rådhus ved KV13.
Peter Klint, Ritzau Foto

Ny forskning viser potentiale i at øge valgdeltagelsen til KV17

En ny analyse giver detaljeret viden om, hvordan valgdeltagelsen kan øges forud for efterårets kommunal- og regionsvalg
2. MAJ 2017 9.52

En analyse, som Økonomi- og Indenrigsministeriet har fået udarbejdet af analyseinstituttet KORA, giver for første gang detaljeret viden om, hvordan valgdeltagelsen kan øges.

Den nye viden giver kommuner, regioner og civilsamfund mulighed for at lave en mere målrettet, lokal indsats for at øge valgdeltagelsen op til kommunal- og regionalvalget den 21. november. 

Forskerne har på baggrund af et stort datamateriale analyseret seks grupper med lav valgdeltagelse: Unge, kortuddannede, nydanskere, beboere i socialt udsatte boligområder, personer med lav tilknytning til arbejdsmarkedet og personer med handicap.

Analysen viser blandt andet, at hvis 18-29-årige stemte til kommunal- og regionalvalg i samme grad som gennemsnittet af befolkningen, ville det give over 100.000 flere stemmer. Hvis 18-29-årige stemte til kommunalvalg i lige så høj grad, som de selv gør til folketingsvalg, ville det give over 150.000 flere stemmer og lignende tal findes for en række andre grupper, fremgr det af analysen. 

Valgdeltagelsen steg med betydeligt ved KV13 
KORA, der står bag analysen, peger dog på, at det ikke er realistisk på så kort sigt at øge valg deltagelsen så markant, men tilføjer, at undersøgelsen peger på, at det er muligt at påvirke valgdeltagelsen 'noget'.

De fremhæver som eksempel at det ved KV13 lykkedes at øge valgdeltagelsen med 6,1 procentpoint efter et stort mediefokus og en betydelig kampagneindsats fra en lang række aktører. Hele stigningen kan dog næppe tilskrives kampagnerne, men det fremgår ifølge forskerne, at 'meget tyder på, at kampagnerne har haft en direkte eller indirekte betydning'. Stigningen var størst blandt unge, som også var den gruppe, kampagnerne fokuserede mest på. 

Dog understreger KORA i deres notat om undersøgelsen, at fordi valgdeltagelsen steg så betydeligt ved det seneste valg i 2013, så vil det være sværere at opnå stigninger ved dette valg, da man kan forvente et vist tilbagefald, hvis ikke der sættes tiltag i værk.

Forkserne bag analysen peger derfor på, at en vigtig funktion ved en kampagne derfor kan være at fastholde de vælgere, der blev mobiliseret ved tidligere valg.

 

Hent hele rapporten 'Potentialeberegninger for valg- deltagelsen ved kommunalvalget i 2017' her.  

 

Opdateret kl. 10.18 med supplerende information fra KORA. 

 

 

 

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/ny-forskning-viser-potentiale-i-at-oge-valgdeltagelsen-til-kv17

GDPR