
Kampagnen udspringer af, at IKEA de seneste to år har oplevet en stigning i antallet af besøgene på 1,2 millioner til mere end 5,7 millioner kunder, hvilket har betydet en fremgang i omsætningen på 25 procent.
På trods af den markante fremgang har IKEA ikke udvidet med så meget som én kvadratmeter siden 2001. Det tillader planloven ikke.
Planloven, som den ser ud i dag, tillader kun møbelvarehuse, der handler med særligt pladskrævende varer, at bygge maksimum 5.000 m2.
- IKEA vil gerne appellere til folketingspolitikerne om at revidere planloven. Den er utidssvarende, siger Jette Jørgensen, ekspansionschef for IKEA Danmark, som samtidig understreger, at der på ingen måde er planer om at udvide sortimentet og bygge IKEA varehuse på alle gadehjørner.
Kampagnen kører i fire uger i varehusene, på gader og veje og i annoncer. Den falder sammen med tidspunktet for detailhandelsudvalgets færdiggørelse af betænkning om planloven til Miljøministeren.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.