
KØBENHAVN: Borgerrådgiverens undersøgelse baserer sig på en større spørgeskemaundersøgelse hos de københavnske skoler, distrikter og Børne- og Ungdomsforvaltningen.
Svarene tyder ikke på, at der er store problemer med diskrimination i folkeskolen i Københavns Kommune - i hvert fald ikke, hvis den skal findes i konkrete eksempler, som skolerne kender til, oplyser Borgerrådgiveren.
Diskrimination forekommer
Det lave antal kendte konkrete sager er i strid med tendensen i de årlige undersøgelser af omfanget af oplevet diskrimination i Københavns Kommune. Af disse fremgår, at mere end 60.000 københavnere over 15 år årligt oplever at blive diskrimineret. Der er næppe grund til at tro, at tallet er lavere blandt kommunens børn.
- Diskrimination forekommer. Spørgsmålet er, hvordan kommunen og skolerne er rustet til at imødegå den der, hvor den optræder, siger borgerrådgiver Johan Busse.
- Et oplagt middel er, at børn, forældre og medarbejdere på skolerne har kendskab til rettigheder og pligter og til, hvordan diskrimination kan håndteres. Dette omfatter alt fra dialog og mægling til formelle klager til f.eks. Ligebehandlingsnævnet eller Borgerrådgiveren.
Henvendelser til Borgerrådgiverens Diskriminationshotline, som åbnede i april 2010, bekræfter også, at der er langt flere oplevelser af diskrimination end antallet af konkrete henvendelser til klageinstanser o.l. indikerer.
Information om diskrimination
Der gælder ingen formelle krav eller målsætninger om vidensniveauet for hverken forældre, børn eller medarbejdere på skolerne, men undersøgelsen tyder ifølge Borgerrådgiveren klart på behovet for en informationsindsats.
Borgerrådgiveren har derfor anbefalet Børne- og Ungdomsforvaltningen at iværksætte generelle informationstiltag for at sikre, at flest mulige i folkeskolen - børn, forældre og medarbejdere - er bekendt med rettigheder og klagemuligheder mv. inden for diskriminationsområdet.
Få rådgivning om diskrimination hos Borgerrådgiveren
Borgerrådgiveren har udelukkende bemyndigelse til at undersøge forhold, som Københavns Kommune er ansvarlig for, men ved at ringe til Borgerrådgiverens Diskriminationshotline på 80 30 20 20 er der vejledning og rådgivning at hente for alle københavnerne, uanset i hvilken sammenhæng de har oplevet diskrimination.
tj
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.