74 pct. af pædagogerne i dagtilbud, skoler og på fritidsområdet er udsat for forstyrrende baggrundsstøj mindst halvdelen af deres arbejdstid. 28 pct. bliver forstyrret næsten hele tiden, og blot 1 pct. forstyrres aldrig. Det viser BUPL's vilkårsundersøgelse 2025.
Der er kommunale forskelle, men fælles for alle kommuner, der er tal på, er, at mindst halvdelen af pædagogerne oplever, at de bliver forstyrret af støj mindst halvdelen af deres arbejdstid.
Tallet er ikke nyt, da Arbejdstilsynets Nationale Overvågning af Arbejdsmiljøet blandt Lønmodtagere 2023 viste, at 68,2 pct. af ansatte i daginstitutioner oplevede forstyrrende baggrundstøj i mindst en fjerdedel af deres arbejdstid. Dermed placerede gruppen sig som de lønmodtagere, der er udsat for mest baggrundsstøj, efterfulgt af "opførelse og nedrivning af byggeri". Blandt ansatte i branchegruppen "undervisning" svarede 59,8 pct., at de oplever forstyrrende baggrundstøj mindst en fjerdedel af deres arbejdstid.
Sammenligner man 2023-tallene med de nye fra BUPL's vilkårsundersøgelse 2025, tegner det ikke til at aftage, da tallet kun er steget.
Vilkårsundersøgelsen har delt pædagogernes svar op i de ansatte i daginstitutioner og på skoler og fritidsinstitutioner. Se de to kort nedenunder for at få tallene i alle kommuner – pånær ø-kommunerne, som der ikke er data fra:
JN
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.



















