KØBENHAVN / MALMØ: Allerede i næste uge kan DSBFirst miste licensen til at køre tog i Sverige, og dermed er det slut med tog mellem København og Sydsverige. Og selvom 30.000 pendlere dagligt krydser Øresund med tog for at komme på arbejde, har de to lande endnu ikke en fælles nødplan, skriver Politiken.
- Det er skammeligt, at vi stadig står i denne usikre situation. Det virker, som om Danmark er mere interesseret i at sikre Whiskybæltet end Øresundsregionen, siger Malmøs borgmester, Ilmar Reepalu (S). Han mener hovedansvaret ligger hos den danske regering.
Også Københavns overborgmester er bekymret:
- Jeg må på det kraftigste opfordre ministrene på begge sider af Sundet til at sikre togdriften over Øresund, uanset hvilken skæbne DSBFirst går i møde. De mennesker, der dagligt pendler i tog over Øresund, har brug for at vide, at de også kan komme på arbejde i morgen. De virksomheder i Øresundsregionen, der skaber en stor del af Danmarks vækst, har brug for at vide, at der fortsat er et stort potentiale i regionen, siger overborgmester Frank Jensen (S) til avisen.
mou
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.