Verdo gør klar til at returnere 150 mio. kr. til kunderne

Forsyningsselskabet sætter varmeprisen ned, men klager samtidig til Energiklagenævnet over tilbagebetalingskravets omfang.

RANDERS: Forsyningsselskabet Verdo i Randers forbereder sig på at betale 149 mio. kr. tilbage til varmekunderne for overfakturering i perioden 2006-2017.

I december 2019 afgjorde Forsyningstilsynet, at Verdo skulle betale beløbet tilbage til varmekunderne, fordi selskabet i en periode på 11 år havde opkrævet for meget i forrentning af indskudskapital.

I en pressemeddelelse oplyser Verdo, at virksomheden vil betale pengene tilbage til kunderne ved at sænke prisen med cirka 2.500 kr. om året for et standardhus på 130 kvadratmeter.

- Kunderne skal have deres penge tilbage hurtigst muligt, når der er blevet opkrævet for meget. Derfor har vi behandlet afgørelsen om tilbagebetaling så hurtigt som muligt, så vi kan sætte tilbagebetalingen i gang, så snart myndighederne har godkendt metoden, skriver adm. direktør i Verdo Jakob Flyvbjerg Christensen. 

Det svarer til en prisreduktion på lidt over 20 pct. Modellen skal godkendes af Forsyningstilsynet, der dog tidligere har godkendt en tilsvarende ordning, da Verdo blev pålagt at betale 235 mio. kr. for overfakturering i perioden 2000-2005.

- I en lignende sag fra sommeren 2019 sker tilbagebetalingen på samme måde, så varmekunderne får penge tilbage via reduktion i varmeprisen over tre år, og derfor foreslår vi at bruge samme måde denne gang, skriver Jakob Flyvbjerg Christensen.

Modellen indebærer, at de kunder, som har betalt overpris, men er flyttet, ikke får del i tilbagebetalingen.

Verdo gik i gang med at tilbagebetale de 235 mio. kr. allerede sidste år, og den nye reduktion vil træde i kraft snarest muligt efter Forsyningstilsynets godkendelse.

- Lige så snart vi har fået en godkendelse, så begynder vi tilbagebetalingen, siger Jacob Flyvbjerg Christensen til TV2 Østjylland.

Klager over beløbsstørrelsen
Samtidig har Verdo indleveret en klage til Energiklagenævnet, der skal tage stilling til flere forhold herunder størrelsen af tilbagebetalingskravet og Forsyningstilsynets sagsbehandlingstid. Sidstnævnte er også temaet for yderliger en klage til Folketingets Ombudsmand.

Baggrunden for overfaktureringen er, at Verdo har indregnet en såkaldt forrentning af indskudskapitalen i varmepriserne. Det kræver tilladelse fra Forsyningstilsynet, hvilket Verdo har søgt om siden 2007. Først i 2018 traf tilsynet den første afgørelse i sagen.

- Det er alt for lang tid, og det har blandt andet skadet Verdos muligheder for at dokumentere indskudskapitalens størrelse. Ydermere kunne en hurtigere afgørelse have gjort det muligt for Verdo at ændre praksis, siger Jakob Flyvbjerg Christensen til Jyllands-Posten.

Forsyningstilsynet har tidligere beklaget den lange sagsbehandling. Tilsynsdirektør Carsten Smidt oplyser, at sagsbehandlingstiden dels skyldes, at man måtte afvente en principiel stillingtagen til problemstillingen, dels at Verdo har været langsom til at give svar på de spørgsmål, tilsynet havde til sagen.
 

Stillinger fra Lundgaard Konsulenterne
dkjob
www.mercuriurval.com
Fordi mennesker betyder alt