Værktøj til klagesager skal komme patienterne til gode

KORT NYT14. APR 2020 9.40

Selvom sundhedsvæsnet hvert år får flere tusind klager, så bliver de ikke vurderet systematisk, men i stedet kun som enkeltsager. Men det kan der være læring i at gøre. Derfor har to forskere fra Syddansk Universitet testet et nyt værktøj til klagesager, der skal komme patienterne til gode. Det skriver Fyens Stiftstidende.

Værktøjet er et afkrydsningsskema, hvor sundhedspersonalet kan vurdere den enkelte klagesag. Samtidig giver svarene i skemaet mulighed for, at man senere kan sammenligne med andre sager og se, om der tendenser i klagerne. Det kan være til gavn for patienterne, mener Søren Fryd Birkeland, der er en af de to forskere i projektet.

- Efter bare et år kan man forholdsvis enkelt lave en statistisk bearbejdning af det materiale, man får ud af scoringsværktøjet. Man vil kunne se nogle bestemte områder, hvor det ofte går galt. Handler det for eksempel om forsinkede diagnoser, om kommunikationen eller om overlæger, der taler nedladende. Når man så ved det, kan man jo lære af det, siger han.

jeg

 

Stillinger fra Lundgaard Konsulenterne
Lundgaard
Nyhedsbrev