Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Indkøb
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK IT
DK Job

Skolen er ikke et servicetilbud - men et forpligtende fællesskab

DEBAT Første skoledag - skolecheferne giver bolden op til et fælles partnerskab om vores folkeskole
16. AUG 2011 9.01

Af Flemming Olsen og Eik Møller

60.000 børn starter i børnehaveklassen i løbet af de første uger af august.
Bag dem og sammen med dem står deres skolekammerater, deres forældre, kommunernes administration og lokale politikere fra 98 kommuner samt politikere på Christiansborg.

I alt er mere end to millioner danskere er således direkte eller indirekte en del af den danske folkeskole. Det er Danmarks største bevægelse, og derfor er folkeskolen så vigtig. Vi lykkes kun med folkeskolen, og dermed med Danmarks fremtid, hvis vi samarbejder om den, og hver part yder sit til at det lykkes.

De kommunale skolechefer vil derfor gerne give bolden op til et ambitiøst fælles projekt om folkeskolen, hvor vi tør stille krav til hinanden. Folkeskolen er ikke et servicetilbud, men et forpligtende fællesskab.

Der er mere end nogensinde før brug for et stærkt partnerskab om folkeskolen, hvor hver part yder det ypperste og er villig til at give køb på særstandpunkter af hensyn til fællesskabet og udviklingen af den danske folkeskole, så den matcher de krav fremtidens samfund stiller til de opvoksende børn og unge, for folkeskolen er ikke et servicetilbud, men et forpligtende fællesskab.

Partnerskabet skal stille krav til alle - forældre, lærere, ledere og politikere omkring skolen. Forældrene må udvise engagement og rummelighed så ingen børn glider ud af fællesskabet - til gengæld må de forvente ambitiøs undervisning med høje faglige mål, styrkelse af personlige kompetencer og en sund trivsel gennem skolegangen.

Ledere og lærere skal hele tiden stå på tæer for at indfri forventningerne gennem ambitiøse målsætninger for undervisningen og skolen. Kommunalpolitikere skal tage det politiske ansvar for udviklingen af en lokalt baseret fælles folkeskole.

Politikerne på Christiansborg skal ville skolen, frem for politiske særmarkeringer, og vise det, ved at stille klare politiske mål præget af høj grad af konsensus, og så give kommunerne og skolerne frihedsgrader til at nå disse målsætninger.


Børne- og Kulturchefforeningens formand, Flemming Olsen, og formand for skolenetværket, Eik Møller