Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Indkøb
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK IT
DK Job

Realityspil om Nordjyllands fremtid

Input fra 800 gymnasieelever skal bruges bruges som inspiration og baggrundsmateriale til at revidere den regionale udviklingsplan

NORDJYLLAND: Hvordan inddrager man unge mennesker i regionsarbejdet på en måde, så de både synes, det er nyt, sjovt og lærerigt?

Det afprøver Region Nordjylland nu ved at sætte 800 gymnasieelever til at gennemføre et helt nyt koncept med et to-dages realityspil, der udover læringsvinklen i høj grad også inddrager spilelementer som strategisk planlægning, forhandlinger, kreativitet og fysisk aktivitet. Sociale medier som Facebook og YouTube er nogle af elevernes kommunikationskanaler på dagene, og spillet sætter derfor også fokus på elevernes evne til at vinkle og præsentere deres ideer.

- På den her måde håber vi, at eleverne er i stand til at give os de input, vi er så interesserede i, nemlig deres holdninger og ideer til hvordan vi bedst udvikler Nordjylland i fremtiden. Det er jo deres fremtid, det drejer sig om, siger regionsrådsformand Ulla Astman (S).

- Vi kunne have gjort det på den traditionelle måde med noget informationsmateriale eller nogle møder, men vi synes, at det her er langt sjovere og mere udfordrende for de unge. De lærer, mens de spiller og løser opgaver - og ydermere kommer de rent faktisk med meget værdifulde input til os. Det er første gang, vi stabler så stort et arrangement på benene. 30 klasser fra hele regionen deltager, så jeg glæder mig rigtig meget til at følge spillet, fortsætter hun.

Del af den regionale udviklingsplan
Region Nordjylland skal i år revidere den regionale udviklingsplan (RUP). De unges input skal konkret bruges som inspiration og baggrundsmateriale til den reviderede RUP. Det har været et stort ønske fra både regionsrådet og kommunerne at inddrage de unge i arbejdet.

jos