Datatilsynet offentliggør i dag en ny vejledning, der beskriver, hvordan man som politiker overholder databeskyttelsesreglerne i forbindelse med valgkampagner, oplyser tilsynet.
I dag udbredes politiske budskaber og markedsføring i høj grad digitalt og via de nyest tilgængelige kommunikationskanaler. Og der findes et væld af muligheder for at nå ud til præcise grupper og segmenter af vælgere, bl.a. ved at store mængder oplysninger indsamles og analyseres for at få viden om modtagerne. Når sådanne analyser sker på baggrund af personoplysninger, skal persondataforordningen GDPR (General Data Protection Regulation) overholdes, pointerer Datatilsynet.
- Hvis et parti vil bruge fx sociale medier under en valgkamp, er der en række regler i GDPR, partiet er nødt til at forholde sig til. Partiet skal blandt andet forstå de betingelser, det sociale medie stiller til rådighed, og partiet skal sikre sig, at der er en klar ansvarsfordeling mellem partiet og det sociale medie i forhold til beskyttelsen af vælgernes oplysninger. Hvis der ikke er det – eller hvis partiet på anden vis er usikker på, om databeskyttelsesreglerne kan overholdes ved brug af det sociale medie – bør de lade være med at bruge platformen, forklarer chefkonsulent i Datatilsynet Makar Juhl Holst.
Vejledning med scenarier
Vejledningen beskriver, hvilke overvejelser man som politiker skal gøre sig fra start, når der indsamles personoplysninger til brug for en valgkampagne, og helt til kampagnen er overstået.
- Selv om det i nogle tilfælde kan være inden for rammerne af databeskyttelsesreglerne at bruge sådanne værktøjer, bør partier gøre sig egne dataetiske overvejelser om, hvorvidt de bør bruge dem til detaljeret målretning og markedsføring, siger Makar Juhl Holst.
Vejledningen kommer omkring en række forskellige relevante scenarier og sætter især fokus på målretnings- og forstærkningsteknikker, der anvendes til at sprede budskaber på internettet. Disse værktøjer er ofte er baseret på avanceret profilering og omfattende behandling af vælgernes oplysninger.
Datatilsynet slår fast, at selvom de forskellige digitale platforme stiller kanaler til rådighed, så har de politiske aktører ofte har et medansvar. Budskabet fra tilsynet er derfor, at politikerne sætter sig ind i de betingelser, som medierne og platformene stiller til rådighed.
"Du skal sikre dig, at ansvarsfordelingen er retvisende, og at du som politisk aktør og platformen sammen kan overholde databeskyttelsesreglerne," skriver Datatilsynet. Hvis sådan en ansvarsfordeling ikke er klar, så bør man som politiker afstå fra at bruge platformen.
Se her Databeskyttelsesreglerne i forbindelse med valgkampagner
cwa
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.