Af Kim Rosenkilde, avisen Kommunen
ODENSE: Det er ikke alle kommuner, der er lige villige til at fortælle, hvordan de investerer borgernes skattekroner. Hverken København eller Frederiksberg havde noget imod at lægge deres investeringer åbent frem. Slagelse har efter eget udsagn kun meget begrænset viden om, hvad kommunens penge rent faktisk er sat i, og kunne derfor ikke give oplysninger om konkrete virksomheder. Og i Esbjerg krævede det nogen overvejelse, før kommunen til sidst besluttede sig for at lægge oplysninger om sine investeringer åbent frem.
Odense er imidlertid en helt og aldeles lukket bog. De eneste informationer, kommunen ønsker at dele med offentligheden om sine investeringer i aktier, er, at det drejer sig om cirka 180 mio. kr., der investeres gennem 'seks af de største kapitalforvaltere'.
Konkurrence vs. åbenhed
Forklaringen lyder, at kommunens pengeinstitutter konkurrerer med hinanden om at sikre det største afkast,
og at man derfor ikke vil give dem mulighed for at se hinanden efter i kortene.
- Vores pengeinstitutter konkurrerer indbyrdes på at levere det bedste afkast ud fra sammensætningen af deres
porteføjle. Og hvis vi gik ud og lagde de her porteføljer offentligt frem, så handler det jo netop om de ting, vi på
et EU-udbud har bedt dem om at konkurrere om, siger Jan Pedersen, finans- og regnskabschef i Odense Kommune.
Det vil sige, at hensynet til jeres pengeinstitutters konkurrenceevne vejer tungere end at give borgerne indsigt i, hvilke konkrete virksomheder kommunen investerer i?
- Ja, det er det valg, vi har truffet indtil videre, siger Jan Pedersen.
Helt vildt
Den argumentation kan flere eksperter i forhold omkring åbenhed i den offentlige sektor imidlertid ikke få til at
hænge sammen.
- Investeringsforeninger må ligesom andre private virksomheder, der har aftaler med offentlige myndigheder,
acceptere, at der er åbenhed i forvaltningen. Og de informationer, som kommunerne har om, hvilke aktier der er investeret i, skal offentligheden naturligvis have adgang til, siger Oluf Jørgensen, afdelingsforstander
i informations- og forvaltningsret på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.
Også lektor i forvaltningsret på Aalborg Universitet, Sten Bønsing, stiller sig uforstående over for Odenses lukkethed.
- Det synes jeg virker helt vildt, siger Sten Bønsing. Han køber heller ikke Odenses forklaring om, at det skulle gøre en forskel, at der er tale om et EU-udbud.
- Det kan jeg slet ikke se, skulle gøre nogen forskel. Normalt er der jo ret til indsigt i selv noget så følsomt
som prisoplysninger i forbindelse med et udbud.
Åbenhed afgørende
Odenses tidligere borgmester Anker Boye (S) var selv med til at få kommunens etiske retningslinjer gennemført.
Og det overasker ham meget, at Odense som den eneste kommune har valgt ikke at lægge investeringerne åbent
frem.
- Det er vigtigt, når vi nu har fået en etisk politik for vores investeringer, at vi så også kan dokumentere over for
omverdenen, at det rent faktisk også er sådan, vi investerer. Vi ønsker så stor åbenhed og indsigt som overhovedet muligt i, hvad kommunen laver, siger Anker Boye.
Han lover nu at tage spørgsmålet op på næste økonomiudvalgsmøde for at undgå mistanke om, at kommunen skulle have noget at skjule.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.