Af Ole Larsen, Dansk Socialrådgiverforening
- Én dag sender systemet mig en liste, der viser, at jeg skal nå at afholde samtaler med 31 ledige inden to uger for, at vi som kommune overholder tidsfristerne og får den rette refusion fra staten. Jeg kan sådan set godt nå samtalerne, men det store problem er, at det bliver en slags venstrehåndsarbejde, hvor min indsats sandsynligvis ikke vil gøre den store forskel for de ledige.
Sådan siger socialrådgiver Johanne Pedersen fra Gentofte Jobcenter om sit daglige møde med bureaukratiet. Til daglig rådgiver hun ledige i matchgruppe 4 og 5, der har andre problemer udover ledighed.
Registrere unødvendige oplysninger
Johanne Pedersen har været socialrådgiver i syv år, og hun kan tydeligt mærke, der er kommet mere bureaukrati, siden hun fik sit første job som socialrådgiver.
- For syv år siden havde jeg bedre tid til at komme tættere på borgeren, og kunne derfor bedre målrette min rådgivning og tilbud til den enkelte ledige. Det har jeg sværere ved i dag. Når en ledig træder ind på mit kontor skal jeg registrere ofte unødvendige oplysninger helt urimeligt mange steder, siger Johanne Pedersen.
For nylig sagde statsminister Lars Løkke Rasmussen, at han ikke mener der er kommet mere unødvendigt bureaukrati.
Ikke modstander af kontrol
Johanne Pedersen er ikke modstander af kontrol og dokumentation. Det skal bare være til gavn for den ledige, og det er det ofte ikke, mener hun:
- For nylig var jeg nødt til at indkalde en ansøger, som søger om førtidspension, til en samtale på mit kontor. Problemet var at de nødvendige lægepapirer ikke var til stede, så jeg sendte ansøgeren hjem efter to minutter, fortæller Johanne Pedersen, som tilføjer, at det kunne være ordnet over telefonen.
I stedet brugte, ikke bare Johanne, men også flere af hendes kolleger, tid på at skrive breve og indkalde ansøgeren til en samtale, som altså var helt unødvendig.
En løs snak og ud igen
De mange krav om dokumentation har skabt en udvikling, hvor jobcentrene nærmest konkurrerer om at være bedst til at overholde tidsfrister, mener Johanne Pedersen.
- Problemet er jo, at man ikke kan se, hvad der tales om under samtalerne, om den ledige har fået en løs snak og så ellers ud igen. Man kontrollerer rettidighed, men ikke resultater, og det er vel ikke meningen, siger Johanne Pedersen.
Ole Larsen, pressekoordinator i Dansk Socialrådgiverforening
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.