KØBENHAVN: For mindre end en måned siden trådte en ny lov i kraft, der gør op med den årelange tradition i Folkeskolen med at sende elever med særlige behov i specialklasse. Det indebærer, at lærerne i samme klasse også skal tage sig børn med diagnoser som ADHD, Aspergers syndrom eller autisme. Men mindre en fjerdedel af lærerne synes, at de er uddannelsesmæssigt rustet til at undervise eleverne med de særlige behov, viser en undersøgelse lærernes fagblad Folkeskolen har foretaget. To ud af tre lærere mener ikke, at de er tilstrækkeligt godt uddannet. Det oplyser DR Nyheder.
- Hvis vi gennemfører inklusion uden at sikre, at lærerne har de nødvendige forudsætninger, så lærer de elever, som har nogle særlige indlæringsvanskeligheder, ikke nok, og det gør de andre elever heller ikke, siger Anders Bondo Christensen.
Flertallet af de danske skoler underviser allerede nu uden at brug af specialklasser. Her er erfaringerne ikke entydigt positive, for på disse skoler siger fire ud af ti lærere, at resultatet er et ringere udbytte for både de 'almindelige' og de inkluderede elever.
bi
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.