Af Thomas Jensen
Det viser en ny redegørelse om Offentlig Privat Samarbejde (OPS) fra DI. Slår man de største 10 kommuner sammen til en enhed, så har de en konkurrenceudsættelse på 24,91 pct. mens de 10 mindste har en på 27,31 pct.
I 1998 var kommunernes konkurrenceudsættelse på 16,4 pct. og i 2008 var den steget til 24,8 pct. - en stigning på 51 pct. KL har aftalt med regeringen, at man samlet set vil konkurrenceudsætte med 26,5 pct. Er ambitionerne de samme fra 2010 vil man i 2015 i kommunerne konkurrenceudsætte med 32,8 pct.
--BILLEDE2--
Gribskov er den kommune, der konkurrenceudsætter mest med 38,8 pct. i den modsatte grøft firnder man Norddjurs med 16 pct. Til sammenligning konkurrenceudsætter København 28 pct. og Århus 25,2 pct.
Konkurrenceudsættelse er i høj grad kulturelt betinget, mener chef for Offentlig Privat i Dansk Industri, Henrik Friis.
- De store kommuner har en tradition for, at løse opgaverne selv og opretter interne virksomheder på fx gartner- eller entrepenørområdet. I de mindre kommuner har man ikke ressourcerne til det, men kontakter i stedet den lokale snedker, siger Henrik Friis.
Kommuner kan høste fordele
Kommunerne kan høste flere fordele ved at konkurrenceudsætte både her og nu og på længere sigt.
- Det tvinger kommunerne til at definere hvilke krav, de har til en opgave. Det giver også kommunerne et overblik over hvilke opgaver man løser.
Den stor hurdle for en kommune er ofte at komme i gang. Har man først fået hul på konkurrenceudsættelse er det nemmere næste gang, fordi grundarbejdet er gjort.
Flere undersøgelser viser også, at konkurrenceudsættelse oftest skaber en mere effektiv opgaveløsning. Flere kommunale cases fra Udbudsportalen viser, at der kan høstes økonomiske genvinster ved konkrete udbud. I gennemsnit kan der hentes gevinster på 18,78 pct. ved udbud. Gribskov har i et udbud fx hentet 10 mio. kr ved pleje af ældre, cafédrift og genoptræning og Odense 3,2 mio. kr. ved løn- og personaleadministration
Processen med udbud er yderligere med til, at kommunerne får skåret opgaven til. Konkurrencen udvikler nye bud på at løse opgaverne på. Det kommer i sidste ende både borgerne og kommunerne til gode.
I ny og næ er eksempler på privat firmaer, der får hæftet prædikatet fiasko på sig i løsningen af en opgave, men det er nødvendigvis ikke firmaet, der har løst opgaven dårligt.
-Ofte er det politikerne og kommunen, der ikke har forklaret borgerne konsekvenserne af en udlicitering af fx rengøring, hvor borgeren oplever dårligere rengøring. Nogle kommuner har før kastet sig over området for at spare, men ikke forklaret ordentligt, at det koster at dumpe kvaliteten.
--BILLEDE3--
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.