I et nyt lovforslag udvides mulighederne for kommunerne til at indføre miljøzoner. Det foreslås, at alle kommuner kan indføre miljøzoner og at miljøzonen kan omfatte ikke kun lastbiler og busser, men også varebiler. KL finder det dog stærkt kritisabelt, at kommunerne først skal spørge miljøministeren om lov, lyder det fra organisationen.
I sit høringssvar udtrykker KL støtte til at indsatsen mod partikelforureningen styrkes ved at, alle kommuner fremover kan indføre miljøzoner, og ikke kun København, Frederiksberg, Odense, Århus og Ålborg.
KL finder det også positivt, at miljøzonerne ikke kun kan gælde for lastbiler og busser, men også for varebiler, som jo udgør en væsentlig kilde til partikelforureningen.
Der åbnes også for at anvende andre tiltag for at opnå en renere luft end blot regulering af partiklerne, så snart miljøministeren - når loven er vedtaget - har fastsat nærmere regler om det i en bekendtgørelse. Det kan f.eks. være en indsats mod CO2 og ultrafine partikler.
Tag og lav det om
Det er dog stærkt kritisabelt, at de nye kommuner skal ansøge miljøministeren om lov til at indføre miljøzoner, ligesom de fem kommuner, der allerede har kunnet etablere miljøzoner, skal spørge miljøministeren om lov til at udvide zonen til også at gælde for varebiler.
KL har anmodet om, at denne del af regelsættet laves om.
En miljøzone må kun indføres eller udvides, såfremt grænseværdierne for luftkvaliteten viser sig at blive overskredet. Dette indebærer, at kommunen først skal have udført en bekostelig undersøgelse i størrelsesorden på 200.000-300.00 kr før kommunen ved, om det vil være relevant at anmode om at indføre en miljøzone. Det finder KL også meget uhensigtsmæssigt.
Også trængsel og byplan kan være årsag
KL anmoder generelt staten om i højere grad at indføre mere samlede regelsæt, fremfor den mere ensidige sektorlovgivning, som der er tradition for.
Kommunerne har behov for at kunne styre trafikken af andre hensyn end luftkvaliteten, f.eks. i forhold til trængsel, CO2 udledning, planlægning af byerne, så flere forskellige transportformer tilgodeses (kollektiv trafik, cykling, fodgængere, biler, der kører på alternative drivmilder).
Det kræver naturligvis meget koordinering, ministerierne imellem, men det ville betyde udformning af regelsæt ud fra en tankegang, der baserer sig langt mere på helhedstænkning.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.