Miljøzone indenfor ringgaderne og lastbiler uden partikelfiltre ud af midtbyen
Den idé får opbakning af Torben Sigsgaard, lektor ved Institut for Miljø- og Arbejdsmedicin på Århus Universitet.
Han håber at en miljøzone kan fjerne omkring en tredjedel af de nuværende farlige partikler - de såkaldte PM10-partikler, der i sidste ende kan betyde menneskeliv.
Hvis forslaget bliver vedtaget, vil det betyde, at de cirka 2000 lastbiler og busser der dagligt kører til og fra midtbyen, vil være tvunget til at montere partikelfiltre, hvis de fortsat vil køre med varer og passagerer, skriver Århus Stiftstidende.
Luften i byen overholder i dag de vedtagne grænseværdier.
Han håber at en miljøzone kan fjerne omkring en tredjedel af de nuværende farlige partikler - de såkaldte PM10-partikler, der i sidste ende kan betyde menneskeliv.
Hvis forslaget bliver vedtaget, vil det betyde, at de cirka 2000 lastbiler og busser der dagligt kører til og fra midtbyen, vil være tvunget til at montere partikelfiltre, hvis de fortsat vil køre med varer og passagerer, skriver Århus Stiftstidende.
Luften i byen overholder i dag de vedtagne grænseværdier.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.