Folketinget vedtog i sidste samling, at kommunalbestyrelserne i de største danske byer kan indføre miljøzoner med krav om partikelfiltre for dieseldrevne lastbiler og busser. Imidlertid løser partikelfiltrene ikke problemet med den meget farlige NO2-forurening. Et nyt teknologisk gennembrud giver dog mulighed for at stoppe NO2-udledningen.
- Grundfos har netop udviklet en SCR-katalysator, der kan rense for NO2 og NO, og som desuden nedsætter brændstofforbruget med 5-7 procent. Derfor bør vi hurtigst give alle kommuner mulighed for at indføre miljøzoner med krav om partikelfiltre og SCR-katalysatorer på alle lastvogne og busser over 3500 kg . Det vil gavne miljøet og fremme en bæredygtig udvikling, hvor næste skridt bliver SCR-katalysatorer til dieseldrevne personbiler, siger Ole Glahn.
Forslaget om SCR-katalysatorer er et led i Radikale Venstres grønne kampagne, hvor partiet hver dag i valgkampen fremsætter et nyt grønt forslag.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.