dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi

Kommuner forsvarer udskældt læringssystem

'Sekterisk og fascistoidt' lød det, da Lyngby-Taarbæk trak sig fra samarbejde om 'Synlig læring', men andre er glade for systemet

- Det er sekterisk. Det er næsten fascistoidt. Og det er helt udansk. Det er ulækkert, det materiale. De dér kurser taler ned til folks intelligens.

Sådan lød det ifølge Lokalavisen fra viceborgmester Simon Pihl Sørensen (S), da Lyngby-Tårbæk forrige uge valgte at trække sig ud af samarbejdet med tre nabokommuner om læringssystemet 'Visible Learning', på dansk 'Synlig læring'.

Systemet er udviklet af den australske professor John Hattie og indført i en række kommuner, de fleste steder i samarbejde med firmaet Challenging Learning.

Men de tre nabokommuner, Gentofte, Gladsaxe og Rudersdal, går ufortrødent i gang med anden fase af forløbet, selv om Lyngby-Tårbæk er ude.

Ganske velovervejet
- Vi fortsætter, og det er ganske velovervejet, fastslår de tre kommuners børn- og ungeudvalgsformænd, Pia Nyring (K) fra Gentofte, Randi Mondorf (V) fra Rudersdal og Claus Wachmann (R) fra Gladsaxe.

De mener, at Synlig Læring allerede har ført til en lang række synlige forandringer på skolerne, og derfor søger de nu om støtte til anden fase hos A.P. Møller Fonden, som bevilgede 7 mio. kr. til første fase.

- Vi kan konstatere, at langt flere medarbejdere, ledere og elever har fået et fælles sprog for læring og et fast greb om det at kunne iagttage den enkelte elevs læringsprogression, lyder det fra de tre formænd.

Samtidig understreger de, at arbejdet med Synlig Læring er grebet meget forskelligt an på de enkelte skoler, idet den lokale ledelse og deres medarbejdere har sat tydelige individuelle præg.

'Ikke et koncept'
Også i Skanderborg har der været kritik af systemet, blandt andet fra De Konservatives spidskandidat, som har sammenlignet en nylig konference, hvor John Hattie deltog, med 'en religiøs seance'.

Her rykker kommunens chefkonsulent for skoler og specialundervisning, Torben Steen, til forsvar. Han fastslår, at Synlig læring er tænkt som et system af redskaber, som lærerne kan bruge i det omfang, de finder dem brugbare. 

- Synlig læring' har aldrig været et koncept - det er et stort projekt, der stiller viden til rådighed i dyb respekt for, at undervisning og læring er en kompleks størrelse, siger han til Folkeskolen.

Lærerformand bakker op
Den lokale lærerkredsformand, Bent Eriksen, bakker op. Han finder det - modsatte nogle kritiske lærerrøster - naturligt, at lærerne forventes at deltage i kurserne:

- Men lærerne er overhovedet ikke frataget deres pædagogiske selvbestemmelse. Nu har vi afprøvet en række metoder i en projektperiode på to år. Nu er Challenging Learning-folkene rejst, og så vil det være forskelligt, hvem der bruger hvilke metoder fra nu, siger Bent Eriksen til Folkeskolen.

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/kommuner-forsvarer-udskaeldt-laeringssystem

GDPR