Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Indkøb
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK Job
KMD-ansatte som lektiehjælpere – i arbejdstiden
Foto: Colourbox

KMD-ansatte som lektiehjælpere – i arbejdstiden

Som første private firma går KMD sammen med Lektier Online og Statsbiblioteket om at tilbyde lektiehjælp til udsatte børn og unge over nettet
24. MAJ 2012 12.00

Med samarbejdet giver KMD deres medarbejdere mulighed for at skifte arbejdstid ud med lektiehjælp fra virksomhedens egne lokaler.

Over 6.000 børn og unge i 6.-10. klasse har indtil videre prøvet at modtage lektiehjælp fra projektet Lektier Online. Her sidder frivillige lektiehjælpere klar til at svare på spørgsmål om alt fra engelske verber til matematiske formler. Det online tilbud bliver nu forstærket med 45 medarbejdere fra it-virksomheden KMD, som giver ansatte mulighed for at bruge fire timer af deres arbejdstid på lektiehjælp hver måned.

- Vi synes, Lektier Online er et fremragende eksempel på, hvordan it kan udnyttes til at løfte en særlig samfundsopgave. Vores medarbejdere har både kompetencer og lyst til at hjælpe unge med lektieproblemer, men mange af dem mangler tiden i en travl hverdag. Her ser vi en oplagt mulighed for at give dem tiden og samtidig være med til at hjælpe udsatte børn og unge på en ny og anderledes måde, siger Lars Monrad-Gylling, administrerende direktør i KMD.

Nye kompetencer til de unge
Lektier Online, der i marts 2012 modtog Digitaliseringsprisen for sit arbejde, har været i gang siden februar 2011 og har på den tid fået over 6.000 elever og mere end 150 frivillige. Målgruppen for projektet er primært børn og unge fra de 29 ghetto-områder udpeget af den tidligere regering, mens de frivillige alle er rekrutteret fra studiemiljøerne i Aarhus, hvor Lektier Online hører hjemme under Statsbiblioteket. Med de nye lektiehjælpere fra KMD sætter lektiehjælpen andre kompetencer i spil.

- Vi er meget glade for aftalen med KMD. Det giver os for mulighed for at udvide vores åbningstider og dermed hjælpe flere børn med lektieproblemer. Det giver samtidig også en mulighed for at lade de unge mennesker møde folk med andre kompetencer, som kan hjælpe dem på en anden måde end vores nuværende lektiehjælpere, siger Flemming Munch, områdedirektør på Statsbiblioteket i Aarhus, der står bag Lektier Online.

KMD's medarbejdere er typisk længere i deres erhvervsforløb end den nuværende gruppe og har en lang række forskellige uddannelsesmæssige baggrunde.

Udsatte unge skal have en chance
De udsatte børn og unge, som Lektier Online retter sig imod, er en gruppe, som i dag ikke har mulighed for at få hjælp til lektierne hjemmefra. Dermed er mange af dem i fare for ikke at kunne gennemføre en folkeskoleuddannelse tilfredsstillende. Dermed er risikoen for, at de ikke får en ungdomsuddannelse overhængende, og konsekvensen kan være et liv uden for arbejdsmarkedet, der i værste fald ender i kriminalitet.

KMD's medarbejdere er gennem et par uger blevet oplært i at være lektiehjælpere, og efter de første erfaringer er glæden stor.

- Det er jo fantastisk, at jeg kan kombinere mit arbejde med at gøre noget godt for andre. At kunne se, at man har gjort en lille forskel og fået flyttet noget forståelse er utroligt tilfredsstillende, og jeg glæder mig bare hver gang, jeg skal afsted, siger Caspar Finck-Jarskov, servicemedarbejder og ny lektiehjælper i KMD.

KMD's medarbejdere leverer lektiehjælp fra virksomhedens lokaler i Aalborg, Odense og Ballerup mandag til torsdag kl. 16-18.

Lektier Online er et udviklingsprojekt finansieret af satspuljemidler frem til og med 2014. Projektet er styret af en gruppe bestående af repræsentanter fra Ministeriet for Børn og Undervisning, Kulturstyrelsen samt Statsbiblioteket.

Lektier Online modtog i marts 2012 Digitaliseringsprisen i kategorien Velfærd, fordi løsningen tager udgangspunkt i de unge som aktive digitale borgere og inddrager civilsamfundet på en nyskabende måde, ved at frivillige får mulighed for at tilbyde lektiehjælp.

Statsbiblioteket er ansvarlig for projektledelse og gennemførelse. Projektet har været i gang siden juni 2009 og er organisatorisk forankret på Statsbiblioteket.

ka