Jeg har et bedre forslag end Socialdemokraternes hovedløse idé om at lade tusinder tage en uddannelse på dagpenge. Vi risikerer, at fornuftige studerende udsætter studierne og venter på at kunne læse på dagpenge.
Min idé sikrer bedre økonomi for de studerende end dagpenge, og samtidig får vi i sidste ende bedre pædagoger, lærere og sygeplejersker ud af det.
Regeringen opfordrer kommunerne til at lave studenterjob, så man kan tage en uddannelse til pædagog, lærer eller sygeplejerske samtidig med, at man arbejder inden for området.
Den sygeplejestuderende kan måske arbejde som SOSU-hjælper, den pædagogstuderende som medhjælper og den lærerstuderende som undervisningsassistent eller lærervikar.
Økonomien i sådan en model er bedre end at læse på højeste dagpengesats, efter at regeringen har forhøjet fribeløbet for studerende. Højeste dagpengesats er godt 15.700 kr., mens studerende uden børn vil kunne opnå en indtægt på 16.000 kr.
Studerende med børn kan derimod opnå en indtægt på 21.255 kr., og enlige mødre eller fædre kan tjene 26.432 kr. om måneden efter, at vi i 2005 lavede dobbelt SU til enlige forsørgere. Man kan indrette det på mange måder - f.eks. således, at de arbejder tre dage om ugen og går på professionshøjskole to dage om ugen.
Ideen er ikke grebet ud af den blå luft. Det kan allerede lade sig gøre. På professionshøjskolen University College Capital arbejder de lærerstuderende som undervisningsassistenter på Gentoftes folkeskoler i cirka 10-13 timer om ugen. På University College Lillebælt optages de pædagogstuderende som trainees med en pædagogiske arbejdsplads i Vejle Kommune.
I mange tilfælde vil den studerende kunne få merit og tage uddannelsen til lærer eller pædagog på to år - f.eks. ansøgere over 25 år med en erhvervsuddannelse og mindst to års erhvervserfaring.
Jeg vil opfordre Venstres kandidater til kommunalvalget til at gå til valg på et forslag om, at kommunen indgår en partnerskabsaftale med den nærliggende uddannelsesinstitution. Det giver bedre økonomi for de studerende, bedre personaleforsyning og en bedre uddannelse med vekselvirkning mellem teori og praksis.
Undervisningsminister Bertel Haarder (V)
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.