Gentofte ansætter lærerstuderende til at hjælpe lærerne med at opfylde elevernes forskellige behov
13. JAN 2009 11.03
GENTOFTE: Gentofte har som den første kommune i landet besluttet at iværksætte en trainee-ordning for lærerstuderende i folkeskolen.
I første omgang skal udvalgte skoler som et pilotprojekt ansætte tre-fire lærerstuderende, som får 13 timer om ugen i 30 uger om året. I løbet af de næste par år udbredes ordningen formentligt til alle kommunens 11 skoler. De lærerstuderende skal supplere lærerne og give mere tid til de enkelte elever.
- Lærerne siger, at det er svært at få tid nok til hver enkelt elev og dermed differentiere undervisningen. Derfor er der virkelig brug for flere kvalificerede hænder i skolernes læringsmiljøer, siger Frank E. Andersen, direktør for Skole og Fritid i Gentofte Kommune, via kommunens presseafdeling.
- Vi har store forventninger til ordningen og regner med, at det øger trivslen og indlæringen for eleverne. Det er samtidig endnu et skridt i udviklingen af Gentoftes skoler, hvor vi konstant søger nye veje og muligheder for at skabe det bedste miljø for eleverne.
Ordningen foregår i samarbejde med læreruddannelserne under Professionshøjskolen København, UCC. Og i første omgang bliver det tredje- og fjerdeårsstuderende, der får mulighed for at arbejde som undervisningsassistenter – eller trainees – ved siden af uddannelsen.
Undervisningsministeriet har opfordret kommunerne til at udvikle ordninger, hvor job som undervisningsassistenter kobles med læreruddannelserne.
Og Danmarks Lærerforening har i Politiken opfordret til at afprøve ordningen med undervisningsassistenter for at få et erfaringsgrundlag. Gentoftes pilotprojekt omfatter en forskningsmæssig opfølgning på erfaringerne med trainee-lærerne.
I første omgang skal udvalgte skoler som et pilotprojekt ansætte tre-fire lærerstuderende, som får 13 timer om ugen i 30 uger om året. I løbet af de næste par år udbredes ordningen formentligt til alle kommunens 11 skoler. De lærerstuderende skal supplere lærerne og give mere tid til de enkelte elever.
- Lærerne siger, at det er svært at få tid nok til hver enkelt elev og dermed differentiere undervisningen. Derfor er der virkelig brug for flere kvalificerede hænder i skolernes læringsmiljøer, siger Frank E. Andersen, direktør for Skole og Fritid i Gentofte Kommune, via kommunens presseafdeling.
- Vi har store forventninger til ordningen og regner med, at det øger trivslen og indlæringen for eleverne. Det er samtidig endnu et skridt i udviklingen af Gentoftes skoler, hvor vi konstant søger nye veje og muligheder for at skabe det bedste miljø for eleverne.
Ordningen foregår i samarbejde med læreruddannelserne under Professionshøjskolen København, UCC. Og i første omgang bliver det tredje- og fjerdeårsstuderende, der får mulighed for at arbejde som undervisningsassistenter – eller trainees – ved siden af uddannelsen.
Undervisningsministeriet har opfordret kommunerne til at udvikle ordninger, hvor job som undervisningsassistenter kobles med læreruddannelserne.
Og Danmarks Lærerforening har i Politiken opfordret til at afprøve ordningen med undervisningsassistenter for at få et erfaringsgrundlag. Gentoftes pilotprojekt omfatter en forskningsmæssig opfølgning på erfaringerne med trainee-lærerne.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.