Af Thomas Jensen
FOLKETINGET: Undervisningminister Berten Haarder var her til formiddag i samråd for at svare på omfanget af de lange ventetider på specialundervisning. Spørgsmålsstiller var kommunalordfører Rasmus Prehn (S).
Både Rasmus Prehn og Bertel Haarder tog udgangspunkt i EVA's rapport. Undervisningsministeren konstaterede, at det varierede fra kommune til kommune, hvilken visitation man brugte, og hvor lang ventetiden var.
Årshjul
- Nogle kommuner følger et årshjul med løbende visitation. Det betyder, at nogle kommuner løbende henviser elever til specialundervisning, men andre kommuner lader eleverne vente med at begynde i nye tilbud til skolestart, sagde undervisningsministeren.
Alligevel oplever 40 pct. af forældrene jf. EVA-rapporten, at det tager for lang tid, før deres barn starter i et specialtilbud. Det regionale udviklingsråd konstaterer, at op mod halvdelen af kommunerne har ventetid.
Vækst
Ventetiden kan bl.a. skyldes, at der er sket en vækst i antallet af elever, der har specialpædagogiske behov. I 2001 var tallet 19.500. I 2005 24.000 og i skoleåret 2007/08 var der alene i specialklasser og specialskoler over 27.000 elever.
Samtidig er der flere forældre der klager, derfor bliver der i år udarbejdet en vejledning til klagerettighederne til forældrene.
Forenkling med kommunalreformen
Tidligere arbejdede amterne også med årshjuls-proceduren, og det førte til ventetid, da eleverne først kunne begynde ved næste skoleår.
- Jeg mener ikke, at overdragelsen af specialundervisningsområdet har været utilfredsstillende. Faktisk tror jeg, at kommunalreformen har betydet en forenkling af området. Men det tydeligere ansvar hos kommunerne kan betyde, at områdets problemer og udfordringer kommer til at træde mere klart frem ned tidligere, hvor flere parter delte ansvaret. Dette retfærdiggører dog ikke ventetiden, som elever og forældre oplever i dag, sagde ministeren.
Iføge ministeren er der tilfælde, hvor det kan være svært for kommunerne at finde relevante tilbud, men kommunalbestyrelsen har pligt til at sikre en fyldestgørende undervisning eller evt. tilbyde enkeltmandsundervisning i en periode.
- Jeg vil imødegå en revision af vejledningen på området og understrege, at der skal henvises til specialundervisning uden unødig forsinkelse, når der er behov herfor, sagde Bertel Haarder.
Definition af ventetid
Der er ingen fælles definition på ventetid. Den rigtige er ifølge ministeren den ventetid, de regionale udviklingsråd og EVA referer til:. Perioden, fra udredningen har fundet sted, til eleven faktisk modtager et tilbud.
Men der kan også være tale om en anden form for ventetid. Nemlig, den der går fra forældre og elever bliver opmærksomme på et behov, til eleven modtager undervisning.
Der er netop vedtaget en lovændring af PPR's henvisningsprocedure.
- Den giver skolelederen mulighed for i samråd med forældrene at iværksætte specialundervisning i enkelte fag uden at afvente yderligere udredninger fra PPR, sagde ministeren.
Loven træder i kraft 1. august 2009.
- Rapporter indikerer, at kommunalreformen har medført store ændringer for PPR. Det er min klare overbevisning, at problemer med ventetider vil mindskes i takt med, at kommunernes henvisningsprocedurer bliver indarbejdet, mente Bertel Haarder.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.