
Af Flemming Storgaard, formand for Økonomidirektørforeningen
Det er med stor forundring vi i Økonomidirektørforeningen konstaterer, at Pensionsstyrelsen foreslår, at indsatsen over for socialt bedrageri skal overgå til Udbetaling Danmark, som oprettes den 1. juli 2012 i syv regionale centre.
Kommunerne har, specielt efter en revision af kommunernes kontrolforanstaltninger (temarevision) i 2009, oprustet den sociale kontrol og gør det i dag rigtig godt.
Kommunerne har således opbygget et netværk af kontakter i kommunens egen organisation og har opnået lokale kontakter, bl.a. ved nærpolitiet, SKAT, boligforeninger m.m.
Det er i nærområdet man ved 'hvor skoen trykker'.
Derfor er det også utopi at tro, at man afslører socialt bedrageri udelukkende ved central sammenkøring af registre og lignende skrivebordsarbejde.
Erfaringer med centralisering af skatteopgaven skræmmer. Siden 1. november 2005, hvor opgaven med skattekontrol og inddrivelse blev flyttet fra kommunerne og til regionale skattecentre, er borgernes gæld til det offentlige steget markant, og ligningsprovenu er ikke længere noget man måler på.
Der bliver langt for kontrolmedarbejderne, når de skal foretage observationer og kontrol, ligesom der typisk bliver tilsvarende langt for den borger, der bliver anmeldt for socialt bedrageri, og som skal til partshøring ved et af Udbetaling Danmark's kontorer.
Udbetaling Danmark skal behandle sager af objektiv karakter. Sager med socialt bedrageri har næsten altid elementer af skøn og kan absolut ikke løses på distancen. Dette skyldes bl.a. at langt den største del af de sager, hvor der konstateres socialt bedrageri, handler om snyd med såkaldt fiktive adresser.
Denne problematik har en klar sammenhæng med bopælsregistreringen, som er en opgave som kommunerne fortsat har ansvaret for, også efter 1. juli 2012.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.