
HEDENSTED: Typiske sager er enlige forsørgere, der viser sig ikke at være enlige samt borgere på pension eller ledighedsydelse, der tjener flere penge, end de må.
- Det er ikke i orden at misbruge de offentlige midler. De få borgere, der ikke forstår dette, tager vi fat i. Det synes jeg kun er rimeligt, siger borgmester Kirsten Terkilsen, der sammen med resten af kommunens økonomiudvalg netop har fået en status på arbejdet med socialt bedrageri.
Da stat og kommune deles om finansiering af de offentlige ydelser, gælder det samme besparelserne. Af de aktuelle 1,9 mio. kr. er den hele mio. kommunens, mens de 900.000 kr. er statens. Ud over den fremadrettede besparelse på en mio. kr. forsøger kommunen naturligvis også at få de penge tilbage, som folk uretmæssigt har modtaget. Det kan for eksempel ske via tilbagebetalingsaftaler.
Flere anmeldelser
Kontrolgruppen har afsluttet 27 sager, og arbejder aktuelt med cirka 50.
- Efter vi begyndte i midten af november har vi oplevet en stigning af anmeldelser. Vi får flest henvendelser fra borgere, både anonyme og navngivne. Men vi arbejder naturligvis også sammen på tværs af de kommunale afdelinger, eksempelvis med Jobcentret og daginstitutionerne, siger Mette Pedersen fra kontrolgruppen. Hendes kollega Martin Pallesen supplerer:
- Vi var lidt bekymrede for, om muligheden for anonyme henvendelser vil betyde chikane i form af falske anmeldelser fra sure naboer eller ekskærester. Det har vi heldigvis kun oplevet ganske få tilfælde af, og dem er vi kommet godt ud af via en åben og fornuftig snak med de anmeldte.
Foto: Borgmester Kirsten Therkildsen, Hedensted Kommune
cgt
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.