Af Thomas Jensen
- Vi tager kommunerne på ordet og siger: Hvis vi frigør jer for alle de statslige regler, som vi kan - undtagen dem som er foreskrevet i grundloven - kan I så levere en meget bedre service for borgerne for pengene, sagde Dansk Folkepartis gruppeformand, Kristian Thulesen Dahl efter forliget.
Finansministeriet skriver følgende om frikommuneordniongen under overskriften: 'Sæt kommunerne fri - forsøg med frikommuner'.
'Der er siden 2001 gennemført en række initiativer for at sikre større rum for lokal prioritering og nytænkning i kommunernes opgaveløsning. Eksempler herpå er frihedsbrevet fra 2002, udfordringsretten fra 2008 og afbureaukratiseringsplanen 'Mere tid til velfærd' fra 2009.
Regeringen, Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne er enige om, at der skal ske en markant udvidelse af afbureaukratiseringsindsatsen i kommunerne. Det vil frigøre ressourcer, der i dag går til administration, så de i stedet kan anvendes fleksibelt til mere service til borgerne.
Færre krav og mere frie rammer
Forsøg med frikommuner er en lejlighed til at afdække konsekvenserne af statslige regler og krav og dermed give inspiration til at justere disse. Det er samtidigt en god måde at afprøve nye styrings- og ledelsesformer i kommunerne.
Regeringen, Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne er derfor enige om fra 2012 at gennemføre et forsøg med fem frikommuner.
Frikommuneforsøget skal sikre udvikling og afprøvning af helt nye måder at styre og tilrettelægge den borgernære service på.
Forsøget skal gøre op med unødvendige proceskrav og dokumentation baseret på sædvane. Den kommunale kerneydelse skal være i centrum for styringen og skabe øget fagligt rum i opgaveløsningen. Det giver borgerne en bedre kvalitet i den offentlige service.
Det indgår derfor som ét aspekt i frikommuneforsøget at skabe forøget rum for politisk ledelse, hvor fokus er på borgernes behov og høj faglig kvalitet. Det gælder eksempelvis i ældreplejen, hvor hverdagen bedre skal kunne tilrettelægges med udgangspunkt i den enkelte ældres behov, ønsker og livssituation.
Forsøget skal også inspirere kommunerne til nye interne organiserings- og ledelsesformer. Frikommunerne kan fx gøre op med en topstyret organisering med mange ledelseslag, der indskrænker den enkelte leders rum for ledelse. Samtidig kan den en-kelte pædagog, sosu-assistent og lærers mulighed for at iværksætte innovative og ef-fektive indsatser i samarbejdet med borgerne styrkes.'
Læs mere om finansloven
tj
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.