El-færgen Ellen går fra eksperiment til sikker drift
Elfærgen er et validt kommercielt alternativ til traditionelle diesel- og dieselelektriske færger.
Foto: Ærø Kommune.

El-færgen Ellen går fra eksperiment til sikker drift

Den batteridrevne færge mellem Ærø og Als reducerer CO2-udledningen med 2.520 ton set i forhold til en moderne dieseldrevet færge.

ÆRØ: Målet var at bygge en prototype i fuld skala og at demonstrere 100 pct. emissionsfri sejlads på en regional færgerute med en hidtil uset rækkevidde for en fuldt elektrisk færge.

Nu hvor projektet officielt har nået sin afslutning per 1. juni, er målene nået til fulde, og Ellens status som en 'eksperimentel' færge og som 'prototype' er simpelthen blevet erstattet af en status som en stabil og hurtigt-sejlende færge for færgeoperatøren, og en færge som også er billig i drift, lyder det fra Ærø Kommune.

Med et gennemsnitligt forbrug på 1.600 kWh pr. returtur mellem Ærø og Als klarer elfærgen sig lidt bedre end forventet. Det lave gennemsnitlige energiforbrug pr. tur i kombination med en batterikapacitet på mere end 3,8 MWh og en lynhurtig oplader har bevist, at elfærgen er et validt kommercielt alternativ til traditionelle diesel- og dieselelektriske færger.

Udgifter udlignet efter fem-otte år

Det EU Horizon 2020-støttede E-ferry projekts evaluering viser, at de højere investeringsomkostninger ved bygning af en fuldt elektrisk færge faktisk allerede er udlignet efter kun fem-otte års drift.

Det gælder også, når der tages hensyn til omkostningerne ved en ladestation og den mulige nødvendighed af at udskifte batteripakken to gange i løbet af færgens samlede levetid.

Det anslås, at elfærgen sparer miljøet for 2.520 ton CO2, 14,3 ton NOx, 1,5 ton SO2, 1,8 ton CO og et halvt ton partikler årligt, sammenlignet med en lignende moderne dieselfærge.

ka

 

Stillinger fra Lundgaard Konsulenterne
dkjob
www.mercuriurval.com
Fordi mennesker betyder alt