Elfærgen Ellen sejler stabilt og hurtigt
Fra Ellens jomfrutur i august 2019.
Foto: Katrine Becher Damkjær, Ritzau Scanpix.

Elfærgen Ellen sejler stabilt og hurtigt

Siden 1. marts har Ellen sejlet fem daglige retur-ture mellem Ærø og Als.

ÆRØ: Elfærgen Ellen har nået et vigtigt mål, hun har nemlig forøget sin frekvens til fem daglige returture og har bevist, at hun både er en særdeles miljøvenlig og driftssikker færge. Målet for det EU Horizon 2020-støttede E-ferry projekt har været at sejle mindst fem returture inden for et enkelt vagtskifte, oplyser kommunen.

Siden 1. marts har Ellen sejlet fem retur-ture dagligt mellem Ærø og Als, og hun har således bevist, at hun ved hjælp af sin hurtige lader kan erstatte tidligere tiders forurenende dieselfærger, også på travle ruter med høj frekvens.

Ellen sejler syv gange længere end nogen anden elfærge, og undersøgelser fra Siemens og Syddansk Vækstforum har beregnet, at over 80 pct. af de nordiske og europæiske færgeruter kan dækkes med Ellens rækkevidde på 22 sømil - cikrka 40 kilometer. Færgen har med den høje frekvens vist, at eldrift også i praksis er en udmærket og revolutionerende løsning på den kystnære færge- og skibstrafiks udledninger af drivhusgasser og skadelige partikler.

Borgmester Ole Wej Petersen (S) udtaler i forbindelse med den forøgede frekvens, at han er 'stolt over, at Ærø har været med til at vise en helt ny retning for færgedrift og kystnær skibstrafik, i det hele taget. Ærø Kommune har en Visionsplan som skal lede til 100 pct. bæredygtighed, og Ellen er den logiske konsekvens af den plan. Også derfor er jeg yderst tilfreds med, at vi satsede på eldrift og på den velsejlende og hurtige Ellen.'

Også hurtigt

Ellen sejler ikke bare grønt, men også hurtigt og driftsøkonomisk, således sparer passagererne omkring 10 minutter på turen med elfærgen i forhold til overfarten med den tidligere dieselfærge. Ærøfærgerne kan samtidig spare mandskab, fordi den elektriske teknologi er mindre vedligeholdelseskrævende end den traditionelle dieseldrift. Det har også vist sig, at det er langt billigere at lade batterierne med strøm, end at fylde tanken med diesel. Der er derfor en række faktorer, der samlet set udpeger en helt ny retning for skibstrafikken, ikke bare i teori, men i praksis.

  • E-ferry projektet er et EU-støttet udviklingsprojekt, der har til formål at designe, bygge og demonstrere en 100 pct. elektrisk drevet passager- og bilfærge med en markant forøget rækkevidde i forhold til tidligere elfærger.
  • Det banebrydende projekt er nu i sin endelige fase, hvor den elektriske færge er i normal drift og demonstrerer at det er muligt at sejle mellem fem og syv daglige dobbeltture mellem Søby og Fynshav.
  • Ærøfærgerne kan allerede nu sejle syv ture, men det vil kræve et indlagt vagtskifte, som i øjeblikket ikke er relevant for Ærøfærgerne for at opfylde transportbehovet.

ka

Stillinger fra Lundgaard Konsulenterne
Lundgaard
Nyhedsbrev