dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi

Arriva tog Midt- og Vestjylland:
DSB tabte slaget om jysk togdrift

DSB afgav tilbud på togdrift i Midt- og Vestjylland, der var så underskudsgivende, at tilbuddet blev kasseret. I stedet fik Arriva opgaven
28. DEC 2001 16.14
For næsen af billigste byder - statsejede DSB - har den ny trafikminister indgået kontrakt med engelske Arriva om at køre tog i Midt- og Vestjylland i perioden fra og med 2003 til 2010. Det er første gang, at danske togstrækninger er i udbud.

- Ministeriet har i forbindelse med evalueringen foretaget en meget indgående analyse af DSB's tilbud og har på den baggrund vurderet, at det er overvejende sandsynligt, at DSB's tilbud ikke vil give overskud set over perioden som helhed. Hermed er DSB's tilbud ikke i overensstemmelse med de konkurrenceretlige retningslinier for DSB. Trafikministeriet har som ordregiver følgelig afvist DSB's tilbud, oplyser trafikminister Flemming Hansen.
- Jeg er tilfreds med Arriva's tilbud, der vil indebære at der bl.a. sættes nye tog ind på de udbudte strækninger samtidig med at der opnås en besparelse på gennemsnitligt 70 mio.kr. årligt eller 500 mio.kr. over perioden på statens budget. Arriva har nu godt et års tid til at planlægge og iværksætte driften på de udbudte strækninger. -- Jeg ser frem til et godt og konstruktivt samarbejde med Arriva både fra de regionale myndigheders og ministeriets side, ligesom jeg håber, at passagererne og medarbejderorganisationerne vil tage godt imod den ny operatør.

-Jeg ved, at DSB's ledelse og medarbejdere har ydet en kæmpe indsats for at trimme virksomheden til at vinde dette første udbud af togtrafik i Danmark, og jeg har som ejer af virksomheden naturligvis forståelse for, at det må være en skuffelse for virksomheden at erfare, at tilbuddet er afvist.

-Imidlertid er det i en sådan udbudsproces nødvendigt at tilsikre, at vurderingen sker efter alle gældende regelsæt. Der ligger en grundig faglig vurdering bag den foretagne afvisning, og det er klart, at Trafikministeriet ikke har kunne give DSB særstilling i denne vurderingsproces.
-Hensynet til såvel DSB som de øvrige tilbudsgivere tillader ikke, at der gives detaljerede oplysninger om de enkelte tilbud, siger trafikministeren.

Arriva skal have en gennemsnitlig årlig betaling på ca. 156 mill.kr. fra 2003, hvilket svarer til en gennemsnitlig årlig besparelse på godt 30 pct. i forhold til den betaling for de pågældende strækninger, som hidtil via finansloven er gået til DSB.


Udbuddet omfatter:
Århus - Langå - Struer
Thisted - Struer
Struer - Skjern
Århus - Herning
Herning - Skjern - Esbjerg
Esbjerg - Tønder

De bød
Både statsligt ejede selskaber, DB Regio og DSB samt private selskaber Arriva, Connex og Serco Rail har afgivet tilbud.

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/dsb-tabte-slaget-om-jysk-togdrift

GDPR