- Ministeriet har i forbindelse med evalueringen foretaget en meget indgående analyse af DSB's tilbud og har på den baggrund vurderet, at det er overvejende sandsynligt, at DSB's tilbud ikke vil give overskud set over perioden som helhed. Hermed er DSB's tilbud ikke i overensstemmelse med de konkurrenceretlige retningslinier for DSB. Trafikministeriet har som ordregiver følgelig afvist DSB's tilbud, oplyser trafikminister Flemming Hansen.
-Jeg ved, at DSB's ledelse og medarbejdere har ydet en kæmpe indsats for at trimme virksomheden til at vinde dette første udbud af togtrafik i Danmark, og jeg har som ejer af virksomheden naturligvis forståelse for, at det må være en skuffelse for virksomheden at erfare, at tilbuddet er afvist.
-Imidlertid er det i en sådan udbudsproces nødvendigt at tilsikre, at vurderingen sker efter alle gældende regelsæt. Der ligger en grundig faglig vurdering bag den foretagne afvisning, og det er klart, at Trafikministeriet ikke har kunne give DSB særstilling i denne vurderingsproces.
-Hensynet til såvel DSB som de øvrige tilbudsgivere tillader ikke, at der gives detaljerede oplysninger om de enkelte tilbud, siger trafikministeren.
Arriva skal have en gennemsnitlig årlig betaling på ca. 156 mill.kr. fra 2003, hvilket svarer til en gennemsnitlig årlig besparelse på godt 30 pct. i forhold til den betaling for de pågældende strækninger, som hidtil via finansloven er gået til DSB.
Udbuddet omfatter:
Århus - Langå - Struer
Thisted - Struer
Struer - Skjern
Århus - Herning
Herning - Skjern - Esbjerg
Esbjerg - Tønder
De bød
Både statsligt ejede selskaber, DB Regio og DSB samt private selskaber Arriva, Connex og Serco Rail har afgivet tilbud.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.