
KL ønsker en eDag3, som skal have fokus på nem elektronisk kommunikation mellem det offentlige og borgeren
7. AUG 2007 9.02
Et overvældende antal danskere ønsker, at mere post til og fra det offentlige bliver lagt om til elektronisk post, viser en ny måling af danskernes holdning til elektronisk post, foretaget af parterne bag e-boks.
Det ønske vil kommunerne og KL imødekomme med en eDag3. KL arbejder sammen med staten og regionerne i regi af Den Digitale Taskforce , om at eDag3 skal fokusere på digital borgerkommunikation.
eDag3 skal have fokus på brugervenlige selvbetjeningsløsninger og
kommunikation med borgerne. Borgeren skal nemt kunne komme i kontakt med det offentlige og skal kunne forvente hurtigt svar. Det hele skal foregå digitalt ? hvis borgeren ønsker det.
- De første eDage har fokuseret på interne arbejdsgange mellem myndigheder. Nu er det tid til, at borgeren kommer helt i centrum og får tilbudt en mulighed for at kommunikere digitalt med det offentlige, siger Erik Fabrin, formand for KL.
Et centralt forslag i forbindelse med eDag3 er, at borgerservicecentre og biblioteker kan udstede digital signatur på stedet. En af de største barrierer for udbredelsen af digital signatur er erfaringsmæssigt, at borgeren ikke kan få en digital signatur med det samme, når behovet opstår.
Det ønske vil kommunerne og KL imødekomme med en eDag3. KL arbejder sammen med staten og regionerne i regi af Den Digitale Taskforce , om at eDag3 skal fokusere på digital borgerkommunikation.
eDag3 skal have fokus på brugervenlige selvbetjeningsløsninger og
kommunikation med borgerne. Borgeren skal nemt kunne komme i kontakt med det offentlige og skal kunne forvente hurtigt svar. Det hele skal foregå digitalt ? hvis borgeren ønsker det.
- De første eDage har fokuseret på interne arbejdsgange mellem myndigheder. Nu er det tid til, at borgeren kommer helt i centrum og får tilbudt en mulighed for at kommunikere digitalt med det offentlige, siger Erik Fabrin, formand for KL.
Et centralt forslag i forbindelse med eDag3 er, at borgerservicecentre og biblioteker kan udstede digital signatur på stedet. En af de største barrierer for udbredelsen af digital signatur er erfaringsmæssigt, at borgeren ikke kan få en digital signatur med det samme, når behovet opstår.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.